La idea
de modernitat
El futurisme va ser un
moviment polèmic, de batalla cultural; va ser el moviment simptomàtic d’una
situació històrica; un munt d’idees i d’instints, dins del qual s’expressava
algunes exigències reals de l’època nova; la necessitat de ser moderns, d’aferrar
la veritat d’una vida transformada per l’era de la tècnica, la necessitat de
trobar una expressió adequada als temps de la revolució industrial.
L’error profund del
futurisme va ser no considerar la sort de l’home en l’engranatge d’aquesta era
mecànica. Només Boccioni, i
inicialment Carrà, es van adonar del
problema. Però la direcció general del moviment va ser una altra; va ser la de
identificar els termes del progrés tècnics amb els del progrés humà i el
situar, en conseqüència, a l’home i a la tècnica en el mateix pla, en perjudici
de l’home.
Però, malgrat del llast
d’un brutal tecnicisme positivista en la seva pròpia poètica, el futurisme va
tenir la justa intuïció d’un art que sortís dels límits estrets i inadequats de
la tradició del segle XIX. Amb aquesta intuïció, que corresponia a una aspiració
difosa, el futurisme fou acollit favorablement en moltes part d’Europa, particularment a Rússia. Maiakovski i el constructivisme va
rebre més d’un impuls del futurisme italià.
Però el grup de Maiakovski tenia algunes idees bàsiques
bastant més clares que el grup italià. Quan Marinetti va anar a Rússia el 1913, els futuristes russos el van
acollir amb xiulets, com un representant de la burgesia bel·licista. En efecte,
a diferència de Marinetti, Maiakovski afermat en les posicions
socialistes més avançades, era enemic de la guerra, i una vegada va esclatà
el conflicte, va alçar la veu acusatòria en contra d’ella. A la guerra “higiene del
món” de Marinetti respongué amb un “fàstic i odi per la guerra”.
La base social del grup
de Maiakovski és clarament
revolucionari, antimilitarista i antiimperialista: “Idealment no tenim res a
compartir amb el futurisme italià”, afirma Maiakovski, i en canvi, no dubte en establir amb
el mateix futurisme italià coincidències i afinitats: “Entre el futurisme
italià i el futurisme rus existeixen element comuns (...). En el camp dels
procediments formals, l’afinitat entre el futurisme rus i l’italià existeix
(...). Comú es la manera d’elaboració de la matèria prima”.
Heus aquí una prova de
que la intuïció d’una poètica de la modernitat concebuda pel futurisme en els
seus Manifestos corresponia a alguna cosa històricament vàlida
a l’Europa d’aquells anys; i en això cal reconèixer la causa de la indiscutible
influència del futurisme en artistes com Léger
o en poetes com Ezra Pound.
En la seva agitada polèmica antipositivista, els corrents expressionistes havien oblidat, en general, el problema de la modernitat i de la vida transformada per la tecnologia. En canvi, el mèrit del futurisme italià va ser destacar amb energia l’existència indiscutible d’aquest problema.
Ezra Pound
El poeta nord-americà Ezra Pound (Hailey, Idaho, 1885-Venècia, 1972) s'instal·la a Roma. El
motiu: la seva admiració incondicional envers de Mussolini.
A Roma, serví el
règim mussolinià com a propagandista radiofònic, al·locucions des de Radio
Roma, amb una apassionada defensa del feixisme. Les seves intervencions, en
aquell mitjà, durant la Segona Guerra Mundial, constitueixen una sèrie de
divagacions profètiques i crítiques al sistema econòmic occidental. Amb un
estil ampul·lós, expressa idees que no és d'estranyar que fossin considerades
d'alta traïció als Estats Units. Acabada la guerra, ocupada Itàlia pels
americans, Ezra Pound era detingut i empresonat als
Estats Units. Després d'alguns anys de reclusió, un dictamen mèdic el declarà
boig i aleshores fou ingressat a l'hospital psiquiàtric Saint Elisabeth de
Washington.
Miquel Ferrà i Martorell
M’aquieta estar entre dones meravelloses
Per què hauria un de mentir sempre per tals
qüestions?
Repeteixo:
M’asserena conversar amb dones boniques
Encara que parlem sinó de ximpleries
El ronxet de les antenes invisibles
És alhora estimulant i delitós.
Ezra Pound
|
En la seva agitada polèmica antipositivista, els corrents expressionistes havien oblidat, en general, el problema de la modernitat i de la vida transformada per la tecnologia. En canvi, el mèrit del futurisme italià va ser destacar amb energia l’existència indiscutible d’aquest problema.
Si fins ara la base del
concepte estètic de la bellesa era l’astaticitat, l’equilibri i l’harmonia de
les parts, avui, en l’activisme de la vida moderna, les bases de tal concepte
són la velocitat, el dinamisme, el contrast, la dissonància i la disharmonia: “Nosaltres
afirmem que la magnificència del món s’ha enriquit amb una bellesa nova: la
bellesa de la velocitat. Un automòbil de carreres amb el seu capó adornat amb
grossos tubs semblants a serps d’alè explosiu (...), un automòbil rugent que
sembla córrer sobre metralla és més bell que la Victòria de Samotràcia.” Així ho anuncia el
primer Manifest.
L’estil, el llenguatge
poètic, pictòric, musical i arquitectònic ha d’adequar-se al nou ritme de la
vida. Per tant, s’ha de trencar amb la gramàtica, la sintaxi i la mètrica
tradicionals, nascudes per expressar els sentiments de la bellesa estàtica. L’estil
ha de ser ràpid, àgil i voletejar com la vida moderna en la seva incessant
explosió i pulsació; la conseqüència és en poesia les paraules en llibertat, en música els entonarumori, en arquitectura material metàl·lic i industrial, en art el dinamisme plàstic.
Luigi Russolo fou un pintor i músic futurista, considerat el primer compositor de música experimental noise (soroll). Al començament de la
seva carrera, Luigi Russolo va utilitzar una tècnica
divisionista, i els seus temes giraven al voltant de la ciutat i la
civilització industrial. Entre les seves obres més significatives destaca
“Els llamps” del 1909-10. El 1910 va firmar el Manifest Futurista i
va tenir una participació activa en aquest grup.
I lampi (1a versió,1909-10)
Dinamisme d’un
automòbil (1912-13)
Luigi Russolo
Encara que les seves pintures no tinguin un gran impacte, la seva
música i els seus instruments per a fer sorolls van contribuir
significativament al moviment futurista. A part, va inventar una màquina de
soroll anomenada “Intonarumori” o “entonador de sorolls”, que va ser durament
criticada en l’època.
Intonarumori
L'art dels sorolls va classificar vint-i-set tipus diferents
d'Intonarumori i dintre d'aquests, els sorolls en sis tipus diferents:
Desgraciadament, cap dels seus
dispositius han sobreviscut en l'actualitat, encara que recentment alguns
d'ells han sigut reconstruïts i utilitzats en diferents espectacles. Encara
que les obres de Russolo
s'assemblen poc a la música de soroll moderna, les seves pioneres creacions
no poden passar-se per alt, ja que es consideren com una etapa essencial en
l'evolució d'aquest gènere.
Risveglio di una città (1913)
Luigi Russolo
Luigi
Russolo, que era dels més joves i
dels més extremistes dels artistes futuristes, el 1913 va publicar L’art dels sorolls. En aquest manifest declarava:
“Durant molts anys, Beethoven i Wagner van
commoure els nostres nervis i els nostres cors. Ara estem saturats i trobem
molt més plaer en la combinació de sorolls dels tramvies, dels motors, dels
carruatges i multituds udolant que en l’assaig de, per exemple, l’Heroica o la
Pastoral”
Música (1911)
Luigi Russolo
Un altre dels compositors destacats del moviment futurista fou Balilla Pratella.
'Inno alla vita' Op. 30 (1913)
Balilla Pratella
L'Aviatore Dro Op. 33: Fragmente 2. Und 3 (1915)
Balilla Pratella
El 1912, el compositor
americà Henry Cowell va introduir un nou element musical: el clúster.
Consisteix en un grapat de deu o més notes veïnes atacades simultàniament. Aquesta
nova aportació s’emmarca en el context experimental de l’època, en que el
soroll s’incorpora als nous conceptes del llenguatge musical.
Les marées de Manaunaun (1912)
Henry Cowell
El 1925, Cowell amplià aquest concepte creant una nova
tècnica: l’”stringpiano”. The Banshee
fou la primera peça per a piano escrita
per executar-se a través de la manipulació manual directa, sense el teclat,
de les cordes dins de l’instrument.
Henry Cowell
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada