La poètica
La teorització més
completa de la poètica figurativa futurista ens la va donar Boccioni amb els seus escrits recollits
en el volum Pittura, scultura futuriste
publicat al 1914 a Milà. Gran part de la terminologia de Boccioni i algunes de
les seves idees centrals deriven directament de Bergson.
Segons Giovanni Papini “el creure’ns
valents ens fa adquirir realment el valor (...). El pessimista que considera dolenta la vida contribueix amb el seu
dolor i els seus laments a fer-la dolenta de veritat; l’optimista que creu en
la bondat de la vida és un dels factors d’aquesta bondat, amb l’alegria i la
força que li dona aquesta creença”.
Dit d’una altra manera: “És preferible el risc d’una elecció equivocada
a l’elecció passiva i implícita de la inacció escèptica i agnòstica”.
Voluntarisme, activisme,
utilitarisme, risc i aventura, no coincidien aquests termes amb els
pressupòsits del futurisme? D’aquesta manera el pragmatisme es convertia en un
altre dels components dels clima cultural de l’època, i específicament del
futurisme, juntament amb l’anarquisme, el nietzschianisme, el positivisme i l’idealisme:
components dominats encara pel component major del nacionalisme. Així, l’elecció
irracional de la guerra havia trobat la correcte justificació pragmàtica.
1.-Solidificació de l’impressionisme
Boccioni resumeix els punts del seu esforç teòric en
sis anunciats:
2.-Expansió dels cossos en l’espai
3.-Simultaneïtat
4.-Compenetració dels plans
5.-Dinamisme
6.-Tema
La crítica que feien els
expressionistes i els cubistes a l’impressionisme era que, aquest, només capta
les dades parcials, no la substància de les coses. Els futuristes no menyspreen
la dada, l’accident impressionista, al contrari, estan convençuts que la dada accidental és part inseparable de la
realitat:
“Mentre els
impressionistes fan un quadre per donar un moment
particular i subordinen la vida del quadre a la seva semblança amb aquell moment, nosaltres sintetitzem tots els
moments (de temps, lloc, forma i color-to) i així construïm un quadre”
Boccioni es plantejava el mateix problema que Cézanne, però mentre aquest ho volia resoldre buscant la forma estàtica, els
futuristes intentaven aconseguir l’objectiu amb les formes dinàmiques.
Visions simultànies (1911-12)
Dinamisme d’un ciclista (1913)
“L’expansió dels cossos
en l’espai” és un altre dels punts de Boccioni:
“Nosaltres concebem l’objecte com a nucli
(construcció centrípeta) del que parteixen les forces (línies-formes-força) que
el defineixen en l’ambient (construcció centrífuga) i que determinen el seu
caràcter essencial”
Però per a Boccioni el concepte de dinamisme és,
entre tots, el més important; és l’eix
en torn del qual gira tota la seva poètica futurista. Una de les seves
definicions és aquesta: “El dinamisme és la solidificació de la impressió sense
amputar l’objecte ni aïllar-lo de l’únic element que el nodreix: la vida, és a
dir, el moviment.” Complementant aquesta afirmació, diu en un altre lloc:
“El dinamisme és l’acció
simultània del moviment característic i particular de l’objecte (moviment
absolut) amb la transformació que l’objecte experimenta en els seus desplaçaments
en relació amb l’ambient mòbil o immòbil (moviment relatiu)...”
El tren
Els futuristes pensaven que
el “passat gloriós” d’Itàlia era un fre per a l’evolució de l’art. Per això s’interessen especialment per tot el que és nou, com la tecnologia, la indústria, la
ciutat i la vida urbana, i els seus temes poètics preferits són l’estètica del
dinamisme, de la velocitat, de la electricitat, de la guerra, etc.
El tren, la locomotora,
representa un dels símbols del progrés industrial, de la potència, de la força, de la velocitat, del dinamisme ...
Treno en corsa (1922)
Però l'interès
dels músics pels trens ve de més lluny, segurament ve dels inicis de la
industria del ferrocarril. I és que una locomotora de vapor en marxa és tot un fenomen
sonor. Posem només
alguns exemples de la llarga història d’aquesta relació, que, com es pot veure,
sobrepassa molt àmpliament l’estricte mirada futurista del moviment artístic de
principis del segle XX.
Galop
del ferrocarril de vapor de Copenhaguen (1847)
Hans
Christian Lumbye
Bahn Frei - Polka-schnell, op. 45 (1901)
Eduard Strauss
Pacific
231
Mouvement symphonique No.1 (1923)
Arthur
Honegger
O trenzinho do caipira (1933)
Héctor Villa-Lobos
Daybreak
Express
(1933)
Duke
Ellington
Take The A
Train (1941)
Duke
Ellington
Orange Blossom Special (1938)
Ervin T. Rouse
Freight Train Blues
Mississippi Fred McDowell
Boogie Woogie Choo Choo
Train (1951)
Mabel Scott
Downbound Train(1955)
Chuck Berry
Freight Train Blues (1962)
Bob Dylan
Different Trains, part
1. (1989)
Steve Reich
|
Amb aquesta concepció Boccioni tendeix a refusar la primitiva i simplista traducció futurista del dinamisme com la repetició de moviments, de cames, de bressos i figures, substituint-la per la “recerca intuïtiva de la forma única que doni la continuïtat en l’espai, és a dir, de la forma única del succeir-se infinit.”
Les “línies-força” són la manifestació dinàmica d’aquesta forma, són la representació dels moviments de la matèria en la trajectòria que ve dictada per la línia de construcció de l’objecte i de la seva acció. En la tela, aquestes “línies-força” es resolen mitjançant les distintes direccions de les formes-color, és a dir, dels volums de color que creen la forma-color en la seva infinita mobilitat.
La “simultaneïtat” és un concepte que comprèn tots els elements de la poètica de Boccioni. En efecte, la “solidificació de l’impressionisme” no és res més que la simultaneïtat de l’objecte, ambient, atmosfera; la “compenetració dels plans” no és res més que la simultaneïtat de les diverses estructures objectives formules-cromàtiques entre sí; les “línies-força” no són res més que la simultaneïtat de forces centrífugues i forces centrípetes; el “dinamisme” no és res més que la simultaneïtat de moviment absolut i moviment relatiu.
Un dels aspectes més
interessants dels escrits de Boccioni
és la seva crítica al cubisme. Per a ell, el cubisme, tal com es va configurar
en els seus protagonistes francesos, és un art de laboratori, és “l’anàlisi
científic que estudia la vida en el cadàver, que disseca els músculs, les
artèries i les venes per estudiar les seves funcions i descobrir les lleis de
la creació.” Sens dubte, el cubisme va fer un pas endavant en prendre els
elements de l’objecte en la seva “integritat constructiva” i en el seu valor
plàstic, però, a pesar de tot, no va aconseguir superar l’enumeració ni l’adició,
i quan va intentar la síntesi va caure en l’immobilisme, és a dir, una vegada
més, en la visió tradicional de l’art.
Més interessant és la
causa d’aquesta greu limitació del cubisme, causa que Boccioni descobreix en la incapacitat dels cubistes per concebre el
“tema” del quadre o de l’escultura. Si és veritat –argumenta Boccioni- que és necessari destruir
tots el vulgars hàbits literaris i filosòfics que infesten la pintura, és
igualment veritat que no es pot reduir al pur formulisme dels acords de to,
línia i volum. Per tant, és necessari que en l’obra hi hagi un “tema”, que
permeti a l’artista fugir del doble perill de l’anècdota i de l’abstracció.
La clau boccionana del “tema”
està en l’emoció. Segons la seva definició, “emoció i tema són sinònims.” Per a
Boccioni, l’emoció és un “estat d’ànim
plàstic”. La realitat objectiva en moviment és un conjunt de forces,
direccions, xocs, simpaties, afinitats, discrepàncies, explosions, espessors,
llisors, pesos i elasticitats que “l’estat d’ànim plàstic” capta i organitza
fins la transgressió completa dels objectes que són la seva causa i el seu
fonament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada