CONTRADICCIONS
DEL FUTURISME
El final de la lluita per la unitat nacional havia col·locat
en primer pla un seguit de problemes anguniosos, els problemes de l’existència
del poble. Sota l’assetjament d’aquests problemes, molts homes que havien
combatut en les batalles per la independència van comprendre que el Resorgimento només podia tenir la seva
natural conclusió en una forma més elevada de justícia social. Així es formen
els primers organitzadors socialistes dels obrers i camperols i es va anar
afirmant de sud a nord una tendència cultural i artística: el verisme social.
Després de la proclamació de Roma com a capital, es va
precipitar en una trista situació de burocràcia i provincialisme. En pintura
dominaven Aristide Sartorio, Ettore Tito i De Carolis. Enderrocar aquests personatges acadèmics oficials era una empresa que valia la pena
intentar.
Sagra (1908-1923)
Giulio
Aristide Sartorio
Pagina d’amore
(1909)
Ettore Tito
Madonna (1900)
De
Carolis
El
verisme social fou un autèntic moviment que tancà els últims anys del segle XIX
i es prolongà en el nou segle. De Teofilo Patini a Achille D’Orsi en el sud, de Pelizza da
Volpedo a Morbelli i Butti en l’Alta
Itàlia, són bastants els artistes que pertanyen a aquesta tendència.
Bestie da
soma (1886)
De Teofilo
Patini
Proximus
Tuus (1880)
Achille D’Orsi
Quart estat (1895-96)
Giuseppe Pelizza da
Volpedo
Vecchie calzette di Angelo (1902-03)
Angelo
Morbelli
La
morente (1890-91)
Enrico
Butti
El
verisme
Es considera que la primera òpera verista és La cavalleria
rusticana (1890) de Pietro Mascagni,
però el representant més destacat d’aquest corrent fou Giacomo Puccini (1858-1924), amb un gran realisme en les seves escenes,
principalment a La Bohème (1896).
|
La
possibilitat del verisme social era una
de les vies que es van obrir davant l’art oficial; una possibilitat que molts
pintors i escultors van acollir sincerament per fugir de la carència creativa. La
inspiració que dominava a aquests artistes era, sobretot, una inspiració de
denúncia basada, freqüentment, més en un sentiment de pietat que en una
comprensió històrica del moviment proletari i camperol de l’època; una pietat
propera a transformar-se en pietisme o en evangelisme.
A començaments
de segle hi va haver dues revistes, La
Crítica napolitana i Il Leonardo
florentina, que van posar Itàlia en contacte amb les idees que circulaven per
Europa. Tractaren temes que posteriorment serien els punts d’un debat que es va
prolongar als anys següents.
Aquests temes
s’entremesclaven, encenien tossuts o passatgers entusiasmes, donaven una mena d’embriagament
als neòfits o incitava hostilment contra la cultura i art oficials, suscitant
un clima de fervor no exempt de seriositat en el compromís i en la recerca.
Aquest és el
clima en el que neix el futurisme. I neix com una antítesis violenta, tant
respecte a l’art oficial com respecte al verisme humanitarista: és a dir, neix com una aspiració a la modernitat.
Existeixen dues
opinions sobre el futurisme: la primera és la que jutja aquest moviment com un
pur moviment artístic; la segona és la que, en canvi, el redueix a una simple premissa
del feixisme. En realitat el futurisme va ser en el seu origen un remolí d’idees
i de sentiments diversos, en el que la voluntat de renovació no era ni purament
plàstica ni purament reaccionària.
Molts
futuristes provenien de les files anarquistes i anarcosimdicalistes, i, més
tard, fins i tot de les comunistes, així com del nacionalisme. Tenien freqüents
contactes amb els obrers de les grans indústries urbanes. En una carta a Trotski, Gramsci explica:
“Abans
de la guerra els futuristes eren molt populars entre el treballadors. La
revista 'Lacerba', que tenia una tirada
de vint mil exemplars, es repartia en les seves quatre cinquenes parts entre
els treballadors. Durant les moltes manifestacions de l’art futurista en els
teatres de les grans ciutats italianes passava que els treballadors defensaven
als futuristes contra els joves mig aristòcrates o burgesos, que es pegaven amb
els futuristes”
Revista Lacerba (1913)
I tampoc s’ha d'oblidar que Marinetti va sorgir de l’ambient dels
poetes simbolistes francesos, defensors i divulgadors de les idees anarquistes, i no és casualitat que en el primer Manifest del futurisme de 1909, Marinetti, juntament amb afirmacions nacionalistes,
també glorifiqués el “gest del llibertari”.
Manifest futurista (1909)
Filippo Tommaso Marinetti
A manifestacions d’aquesta mena no
podien deixar de ser sensibles artistes d’orientació anarquista o socialista
com Boccioni o Carrà. Respecte a això, és útil consultar el Manifest tècnic de l’escultura futurista de 1911, en el que
Boccioni reconeix el mèrit de Constantin
Meunier considerat per ell com un dels millors escultors de l’època: “Les seves estàtues són gairebé sempre
fusions de l’heroic grec amb l’atlètica humilitat del descarregador, del
mariner, del miner.”
Le
carrier (1896)
Constantin Meunier
Boccioni refusava el plantejament clàssic de Meunier però estava d’acord amb ell amb l’elecció de temes socials.
Tampoc falten testimonis explícits sobre la seva opinió ideològica als primers
temps del seu apropament al futurisme, a començaments de 1909. Va intentar fer
una síntesi de les seves idees “polítiques” amb la nova poètica futurista al
1911 amb el seu gran llenç de la Ciutat
que ascendeix.
Umberto
Boccione
El tema d’aquesta obra segueix sent el de l’art social:
els obrers, els carreters amb els seus cavalls, els paletes amb els seus carretons,
i la seva inspiració és la que veu només en l’epopeia del treball la
construcció de l’avenir. Per aquests motius, aquesta primera obra fortament
compromesa de Boccioni està molt a
prop, no només pictòricament sinó també en la inspiració, del Quart estat de Pelizza da Volpedo, que ja hem vist més amunt. Anàlogament, Carrà porta a cap en el mateix període la síntesi de les seves
idees “polítiques” amb l’estètica futurista amb El funeral de l’anarquista Galli.
El funeral
de l’anarquista Galli (1911)
Carlo
Carrà
Aquests reflexos d’anarquisme i de socialisme llibertari
en el futurisme d’aquests anys són bastant vius. Els manifestos polítics són
prova evident d’ells. En el Primer
manifest polític per a les eleccions de 1909, per exemple, es pot llegir: “Els futuristes demanem a tots els joves
talentosos d’Itàlia una lluita extrema contra els candidats que pacten amb els
vells i amb els capellans.” La paraula “desvaticanització” amb la que es
proposava l’expulsió d’Itàlia el papa, va ser encunyada llavors pels
futuristes.
Anticipant-se a Dadà, el futurisme inventà les insinuades provocacions, les manifestacions escandaloses, les bufetades al bon gust del públic.
Zang Tumb Tumb (1914)
Filippo Tommaso Marinetti
Desgraciadament, l’anarquisme i el socialisme no eren els
únics components ideològics del futurisme. En tenia d'altres, que van acabar
imposant-se i encaminant el moviment a una actitud negativa. Un d’aquests
components és el decadentisme simbolista que en Marinetti persistirà fins el final com una maledicció.
Però, al capdavall, aquest no era el component més negatiu.
Encara pitjor era el component nacionalista: un nacionalisme cec, histèric,
exclusivista i agreujat per les teories mal digerides de la “voluntat de
potències” (expressió nitzscheniana, també anomenada “voluntat de poder”), que diaris,
revistes i obres de teatre divulgaven.
Així
parlà Zaratrustra és un poema simfònic de Richard Strauss inspirat en el llibre homònim de Friederich Nietzsche
Així parlà Zaratrustra (1896)
Richard Strauss
Tot i que la dreta radical va manipular
considerablement el pensament del filòsof alemany, no es pot negar que la
imatge que evoca el seu Zaratustra sembla un perfecte antecedent dels líders
carismàtics del feixisme dels anys vint i trenta del segle XX.
L’ambient de crisi
cultural explica el sorgiment de filosofies antimaterialistes i la reacció
contra el positivisme en les darreries del segle XIX, amb la publicació
d’obres tant perdurables com les de Friedrich
Nietzsche. Aquest filòsof alemany va manifestar, en obres com Així parlà Zaratustra (1883-1885), la necessitat
d’una reorganització total dels valors que la societat occidental havia
considerat normals en el darrer segle. Zaratustra anunciava l’arribada d’un
nou tipus d’home, d’un heroi que se situaria per sobre dels valors ja
caducats del segle XIX, un superhome viril i guerrer, el constructor d’un nou
ordre.
Aquest és un extracte de l’obra del filòsof alemany:
“Vosaltres,
homes superiors, heu d’aprendre això de mi: al mercat ningú no hi creu en els
homes superiors. I si voleu parlar allà, bé, però la plebs dirà parpellejant:
“tots som iguals” […]. Davant Déu! Però ara, aquest Déu és mort. I davant la
plebs nosaltres no volem ser iguals. Vosaltres, homes superiors, marxeu del
mercat! […] Déu ha mort. Ara, nosaltres volem que visqui el superhome. El
superhome és el que jo estimo […]. El que puc amar de l’home és que és un
trànsit i un capvespre. Avui, en efecte, les gents petites s’han convertit en
senyors: totes prediquen la resignació i la moderació, i la cordura, i la
laboriositat, i els miracles, i el llarg etcètera de les petites virtuts. El
que és d’espècia femenina, el que procedeix d’espècie servil i, especialment,
la barreja plebea. Això és el que vol fer-se l’amo de tot el destí de l’home.”
Del blog
de la Història, la Geografia i la Història de l’Art
Vicente Moreno Cullell
|
El nacionalisme de Marinetti apareix clarament en el
primer Manifest: “Nosaltres volem glorificar la guerra –única higiene
del món-, el militarisme, el patriotisme...”.
Però el grau de violència de l’esperit
nacionalista dels futuristes i de molts intel·lectuals de l’època es podrà
jutjar millor constatant les reaccions que va provocar la guerra de Líbia de
1911. En aquesta ocasió es van alinear en les mateixes posicions d’aprovació
orientacions molt diverses, fins i tot els sorelians anarcosindicalistes.
Els sorelians s’oposen
a la democràcia burgesa, els desenvolupaments del segle XVIII, a l’esperit
secular i a la revolució francesa, tot donant suport a la tradició clàssica.
Un revisionista del marxisme, Georges Sorel, creia que la victòria del proletariat
en la lluita de classes només es podia aconseguir a través del poder del mite
i d’una vaga general. A Sorel, les conseqüències del conflicte de classes
implicarien rejoveniment de la burgesia i del proletariat.
|
El nacionalisme
era, per tant, un engrut que unia a tots o a tot, per sobre de tota divergència
de naturalesa literària, política i filosòfica.
La guerra de Líbia va
ser celebrada per Marinetti i els
seus amics com una “gran hora futurista”. A l’octubre de 1911, exaltat per que Itàlia
havia declarat la guerra a l’Imperi otomà i
havia envaït Tripolitana i Cirenaica, escrivia un nou Manifest en el que es pot llegir algunes de les seves declaracions més
absurdes: “Sigui proclamat que la paraula
Itàlia ha de dominar per sobre de la paraula Llibertat(...)”
Però la guerra de Líbia,
fatalment, no va ser per Itàlia més que el preludi de la Primera Guerra
Mundial. El que havia sigut un fenomen parcial es va convertir en un fet
general, en una manifestació que augmentà en un “crescendo” vertiginós. En aquesta
situació, els futuristes es van disparar, però, en canvi, la seva posició
antiburgesa naufragà miserablement. L’exaltació de la màquina, del modernisme i
de la velocitat, va acabar identificant-se amb la tesi de la més activa i desenvolupada
burgesia del nord, que veia en aquesta aventura grans avantatges immediates per
els industrials de l’Alta Itàlia. No en va, la capital del futurisme va ser
Milà. I així, juntament amb l’antiburgesisme, s’extingien també les nostàlgies
anarquistes i socialistes. “Avui –escrivia Carrà-, el burgès favorable a la guerra és,
certament, més revolucionari que el dit revolucionari neutralista. Ell arrisca
i actua, per tant, és un revolucionari, mentre que el dit anarquista es nociu a
la vida i al progrés, perquè en realitat no sacrifica res a la vida ni al
progrés,”.
Però l’onada
nacionalista no va atropellar només als futuristes, també va arrossegar a
socialreformistes, idealistes, catòlics i místics. Les poques veus que es van
aixecar contra la guerra van ser silenciades pels clams dels crits, de les
proclames i dels manifestos.
Marinetti va participar amb els futuristes en el Batalló Ciclista Voluntari; després es va enrolar en els
Alpins amb Boccioni i Russolo i fou nomenat oficial d’artilleria.
Posteriorment va ser comandant d’una bateria i, a conseqüència d’unes ferides sofertes, va ser ingressat a l’hospital d’Udine. Allí el visità l’heroi-soldat D’Annunzio. Mentrestant, Mussolini pronunciava discursos. La guerra
va acabar així per convertir-se en un espècie d’escenari en el que Mussolini, Marinetti i D’Anunzio,
exaltats per la premsa nacionalista, interpretaven amb la màxima obstinació i
publicitat els papers que havien escollit.
Benito Mussolini
Gabriele D’Annunzio
Llegint els articles,
les cartes i els versos d’aquell temps, es té la impressió que els futuristes
vivien les experiències de la guerra dins d’una aureola d’eufòria, com si
fossin déus d’Homer que passegessin pels camps de batalla envoltats de núvols
blancs.
Però la guerra no era un “esdeveniment
líric”, era una realitat despietada. Molts no en tornaren, i la postguerra,
carregada d’equívocs, va arrossegar a gran part dels intel·lectuals cap el
feixisme. En un moment en que dominava la confusió, la invitació a la
violència, el revolucionarisme verbal i un misticisme boirós, molt pocs tenien
la voluntat d’esclarir el problema.
En aquest clima, la
demagògia feixista arrossegà amb la seva corrent destructiva a
anarcosindicalistes, intervencionistes, dannunziants, futuristes i desbandats
de tota mena.
Ens queda per dir que el
feixisme, en transformar-se després en un partit de govern i, per tant, en
partit d’ordre, va deixar de sentir la necessitat de tenir per aliats la xusma
cridanera dels futuristes. Efectivament, una vegada al poder, ja no
necessitaven els desitjos capritxosos, ni els impulsos anarcoides ni les barbàries
intel·lectual. Per tant, les invectives futuristes
contra Roma ja no eren de rebut. D’Annunzio
era més útil que Marinetti: l’”estirp”
(nissaga), els “legionaris”, les “cohorts” (unitat tàctica d’una legió romana)
i les “àligues” era una mercaderia abundant en el guarda-roba dannunzià.
Fins i tot l’art exigeix
alguna cosa més sòlid, alguna cosa que sigui digne de la “romanitat” de la
nostra “tradició mil·lenària”, “llatina” i “mediterrània”. I així va néixer Novecento, la Mostra de la Revolució
Futurista; resumint, la restauració neoclàssica, acadèmica i commemorativa en
les arts.
Es denomina Novecento (per
al·lusió al segle XX i seguint la tradició del Quattrocento i
el Cinquecento) un moviment artístic
desenvolupat a Itàlia en els anys 1920-1930. El grup es fundà
el 1922 al voltant d'una sèrie d'artistes vinculats a la Galeria Pesaro
de Milà,
entre els quals es trobaven Anselmo Bucci, Leonardo Dudreville, Achille
Funi, Gian Emilio Malerba, Piero Marussig, Ubaldo Oppi i Mario
Sironi. Aquests artistes pretenien renovar l'art italià entroncant
amb el Renaixement, d'aquí el nom del grup.
La Bigia giovane (1922)
Amore:
discorso primo (1924)
La terra
Las amigas (1924)
Gian Emilio
Malerba
Venere addormentata (1924)
Dona a la finestra (1921)
Aeroplano (1930)
Estaven
liderats per l'escriptora i crítica d'art Margherita Sarfatti,
amant de Mussolini i estaven alineats clarament
amb el feixisme.
El mateix Mussolini inaugurà la primera exposició del grup,
realitzada a la Galeria Pesaro el 1923, i també participà en la Biennal de Venècia del 1924.
Estilísticament pretenien
trencar amb l'art d'avantguarda europeu, retornant a l'essència de l'art
italià, promovent un estil realista, emfàtic i grandiloqüent. Sarfatti atragué al
moviment Carlo Carrà, un dels exponents de la pintura metafísica, i altres artistes
com Massimo Campigli, Felice
Casorati, Marino Marini, Arturo Marini i Arturo Tosi. El
Novecento dominà el panorama artístic italià durant una desena d'anys, tot i
que no arribà a ser l'estil oficial del feixisme; més tard, el trencament
entre Sarfatti i Mussolini provocà la dissolució del grup el 1933.
|
Ja al 1916, Carrà, seguint els consells de De Chirico,
havia abandonat el futurisme per la pintura metafísica. Així, al dinamisme plàstic
va succeir la immobilitat, la rigidesa esquemàtica dels interiors i la compacta
solitud dels personatges reduïts a maniquins.
Madre e figlio (1917)
Carlo Carrà
De la mateixa manera,
molt aviat altres pintors van abandonar el futurisme: Russolo, al final de la guerra va deixar de pintar per no tornar a
fer-ho fins el 1942, amb una pintura mistico-simbòlica; Balla estava cansat i
ple d’incerteses. En quant a Rossi, els seus contactes amb el futurisme havien
sigut bastant fugaços.
També hi va haver un
anomenat “segon futurisme” que es va desenvolupar entre 1920 i 1928, però el
seu objectiu donava l’esquena al dinamisme plàstic per centrar-se més aviat en
el cubisme sintètic i amb el constructivisme.
És sabut que a Mussolini li agradava la música i especialment la
música clàssica. Una de les seves
frases famoses és “El feixisme és una
gran orquestra on cadascú toca un instrument diferent”. El compositor més
important d’aquell temps era Ottorino
Respighi. Mussolini va veure en el compositor de Les fonts de Roma i Els
pins de Roma el seu aliat per associar la glòria del feixisme a la Ciutat Eterna.
Fontane di Roma (1915-16)
Ottorino Respighi
Durant els
últims anys de la seva vida Respighi
va mantenir una relació difícil amb el Partit Feixista de Mussolini, encara que no va adoptar
una posició crítica extremada (com per exemple en el cas d'Arturo Toscanini que va haver d'exiliar-se). Feste Romane,
la tercera part de la trilogia romana, s'ha considerat una comanda del règim
per glorificar Itàlia sota el Feixisme. No obstant això, igual que passa en
les obres de circumstància de Xostakóvitx,
la celebració sembla ambigua, sinó obertament satírica.
Viquipèdia
Feste Romane: La
Befana (1928)
Ottorino Respighi
|
Cançons i himnes feixistes de la Itàlia de Mussolini
Il Canto degli Arditi - Fiamme Nere
Inno a Roma
Giovinezza (Joventut en italià) va ser l'himne
oficial del Partit Nacional Feixista, del règim i de l'exèrcit. També va ser l'himne oficiós
d'Itàlia entre 1924 i 1943, ja que solia interpretar-se després de la Marcia Reale, l'himne
oficial. La República Social Italiana escollí Giovinezza com a únic
himne oficial.
Giovinezza
|
Així com a
Alemanya les lleis antisemítiques es van proclamar ja el 1935 (Lleis de
Nuremberg) a Itàlia no és fins 1938 que es promulga les Leggi razziali. L’apropament
del feixisme a l’Alemanya nazi va provocar aquest canvi d’actitud resecta als
jueus italians. De fet, abans del 1938 i de l'aliança del Pacte d'Acer, Mussolini i altre feixistes italians
notables havien criticat el nordicisme, el racisme científic i l'antisemitisme,
especialment l'antisemitisme i el racisme violents que hi havia al Tercer
Reich. Molts seguidors inicials del feixisme italià, incloent-hi l'escriptora i amant de Mussolini Margherita
Sarfatti, eren jueus italians
de classe mitjana o alta.
Però a partir de 1938, els artistes jueus també van patir les conseqüències de la promulgació de les lleis racials. Entre els músics jueus italians d’aquesta època destaquen Alberto Franchetti, Guido Alberto Fano, Ferdinando Liuzzi, Renzo Massarani i Mario Castelnuovo-Tedesco.
En 1938, Guido Alberto Fano
(1875-1961), qui havia estat el millor alumne del conegut compositor, director
d'orquestra i pianista Giuseppe Martucci, va ser cessat del seu càrrec
com a professor de piano al Conservatori de Milà i va haver de treballar
exhaustivament per poder mantenir-se i per poder mantenir la seva família de la
millor manera possible.
Quintetto
per pianoforte ed archi in do maggiore (1917)
Guido Alberto Fano
A causa de la prohibició
de les seves obres durant la dictadura de Mussolini, els estralls de la Segona
Guerra Mundial, i la seva pròpia destrucció de
moltes partitures, gran part de la producció de Renzo Massarani no es conserva. La
seva música sobrevivent revela un compositor de considerable talent.
Ve la conto e ve la canto (1934)
Renzo Massarani
El 1939, a causa de la seva ascendència jueva, Mario Castelnuovo-Tedesco hagué d'emigrar als Estats Units. Va romandre un cert temps a Nova
York, on, sota pseudònim, es dedicà a escriure
música pel cinema (1939-40).
Cipressi (1920)
Mario Castelnuovo-Tedesco
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada