La veritat de Picasso
En emprendre el problema de Picasso no es pot deixar de recórrer l’experiència de l’art contemporani
en totes les seves vessants, perquè en totes elles va deixar marcat el signe
inesborrable de la seva personalitat, encara que el període cubista representi,
sens dubte, una etapa de molta importància en la seva complicada vida d’artista.
1.- Entre les contradiccions en que l’obra de Picasso sembla estar implicada hi ha un
element que roman inalterable, i és la seva consciència
del món objectiu. L’objectivitat del món real constitueix per a ell un
centre de gravetat cap on s’encamina irresistiblement tota la seva imaginació.
Ell sempre
va criticar tots aquells que volien “pintar el que és invisible, i, per tant,
impintable”. En aquesta afirmació s’hi troba el record de la vella convicció
courbetiana: “La pintura és un art
essencialment concret que només pot consistir en la representació de les coses
reals i existents. És un llenguatge totalment físic que té per paraules tots
els objectes visibles: un objecte abstracte, invisible, que no existeix, no
pertany al món de la pintura”.
Gertrude Stein, que va seguir atentament tot el
període cubista, va escriure que Picasso no s’interessava per l’esperit perquè estava massa ocupat en
les coses. El mateix Picasso
va dir “l’art abstracta no existeix.
Sempre s’ha de partir d’alguna cosa”. Així doncs, la validesa objectiva del
que és real és el baluard de la seva poètica.
Gertrude
Stein (1906)
Pablo
Picasso
2.-Va ser Paul Eluard
qui assenyalà per primera vegada aquest terme essencial de la poètica
picassiana: “Picasso va restablir el
contacte entre l’objecte i qui el veu i qui, en conseqüència, el pensa; ell ens
va donar les proves inseparables de l’existència de l’home i del món de la
forma més audaç i més sublim.”
Heus ací, doncs, el segon element permanent en la pintura de Picasso: l’home i el seu destí.
Heus ací, doncs, el segon element permanent en la pintura de Picasso: l’home i el seu destí.
No és estrany que als vint anys, quan arriba a París, els
artistes que atrauen la seva atenció siguin pintors com Toulouse-Lautrec, Van Gogh i el dibuixant socialista Steinlen.
Els pobres, els músics
ambulants, els nens malalts, els bevedors, els clowns, tota l’atapeïda sèrie de personatges miserables i sofrents
que pinta pertanyen a la temàtica social que a principis de segle el artistes
demòcrates d’Europa van heretar del segle passat. L’època blava i l’època rosa
de Picasso (1901-1906) estan amarades d’aquest humanitarisme, d’aquest juvenil
fervor ver els humils i els desheretats, que s’expressa amb mitjans sobris i
continguts en vagues atmosferes crepusculars.
Mare amb
nen malalt (1903)
Pablo
Picasso
Mare i
fill (1905)
Pablo
Picasso
Però aquestes dues dades (assenyades en el texts amb 1 i 2) de la formació de Picasso, el sentiment de l’home i del
món, recollits del segle XIX, no romandran en ell en estat de patètica
contemplació.
El cubisme fou un moment fonamental de l’experiència
picassiana: els moments més actius d’aquest període van ser per a ell rics en
descobriments, en intuïcions i en resultats formals inèdits. Però ni tant sols
l’experiència cubista el podia satisfer plenament, i, en plena experiència
cubista –entre 1915 i 1924-, dirigeix la seva atenció a altres camps
d’investigació, rebel·lant així una de les característiques mes controvertides
suscitades en torn d’ell: la
contemporaneïtat dels estils.
En aquells anys, juntament a l’experiment cubista,
realitza obres de diferents plantejaments: dibuixos precisos, fidels, lineals,
de gust ingressià, els retrats del seu fill Pablo, els ballarins, els
arlequins, i, finalment, després del seu viatge a Itàlia el 1917, el quadres neoclàssics: grans dones, pesades, monumentals, en les que
l’experiència de la plàstica arcaica i negra i del primer cubisme es fonen en
les gestacions de la pintura pompeiana i de l’escultura romana.
Tres dones
a la font (1921)
Pablo
Picasso
Dues
dones corrent per la platja (1922)
Pablo
Picasso
Així es va definint l’eclecticisme
de Picasso, que és el fonament de la
contemporaneïtat dels estils. Aquest aspecte típic de la seva activitat
creativa correspon a la necessitat d’apropiar-se de qualsevol experiència del
passat, a l’afany insaciable de trobar nous mitjans expressius i a la seva
permanent curiositat per totes les formes.
Igor Stravinsky també
és considerat un artista eclèctic. La seva evolució creativa passa per
diferents fases estilístiques. Les seves obres es poden agrupar segons diverses tendències, si bé és cert que algunes no es produeixen en l’ordre cronològic que correspondria a l’etapa creativa del compositor. Per
altra banda, en determinats cassos, es dóna la circumstància que una mateixa
obra, per les seves característiques, es podria classificar
fàcilment en més d’un període. Per exemple, La història d’un soldat
(1918) cronològicament pertany a l’època d’inspiració en el folklore, però té
moltes característiques que permetrien considerar-la del segon període, i en canvi, conceptualment, és una
obra propera al moviment surrealista.
Etapes de
l’evolució estilística de Stravinsky
1.- Etapa d’aprenentatge,
sota la forta influència de Rimski-Korsakov. Del mestre rus aprèn sobretot
a manejar l’orquestra i la seva riquesa tímbrica: Scherzo fatastique(1908), Focs
artificials (1908). Correspondria a les etapes blava i rosa de Picasso.
Feu d’artifice (1908)
Igor Stravinsky
2.- Etapa russa o
també dita primitivista: És el
període de col·laboració amb els Ballets Russos
i pròpiament l’etapa creativa més propera a la poètica cubista: L’ocell de foc(1910), Petrushka(1911),
Consagració de la primavera (1913).
3.- Etapa d’inspiració
en el folklore, apropant-se al corrent de Béla
Bartók. Els elements o característiques pròpies del folklòrics no són
evocats com ho feien els músics nacionalistes, sinó que constitueixen el punt
de partida per a l’elaboració d’un nou llenguatge: Renard(1916),
Les noces(1923)
Suite de danses (1923)
Béla Bartók
Renard (1916)
Igor
Stravinsky
4.- Etapa neoclàssica,
apropant-se al corrent iniciat per Prokófiev:
La Simfonia núm.1 de Prokófiev (1916-17) és considerada una de les primeres obres
neoclàssiques del segle XX: Pultxinella(1920),
Octet(1923), Simfonia dels psalms(1930), Simfonia
en do(1940)
Simfonia núm.1 “Clàssica” (1917)
Sergei Prokófiev
Octet (1923)
Igor
Stravinsky
5.- Etapa dodecafònica
i serialista. És sabuda la tensa rivalitat que hi havia entre Stravinsky i Shönberg, carregada de comentaris sarcàstics i de desconsideracions mútues. Aquesta etapa no
s’inicia fins després de la mort de Shönberg:
Cantata(1953), In memoriam Dylan(1954).
In memoriam Dylan(1954)
Igor
Stravinsky
Aquest eclecticisme desconcertant que es troba present en
tota l’obra de Picasso neix
conseqüentment de la destrucció del llenguatge figuratiu unitari del segle XIX,
i és el testimoni de l’anarquia que
el va succeir; però per altra part, també és testimoni de la voluntat de Picasso de no deixar-se empresonar per
un esquema que només formalment fa la impressió d’una unitat de visió, que, en
canvi, no existeix; i és també testimoni del viu desig de coneixement que hi ha
en ell.
A partir d’aquest moment, porta a terme simultàniament i
sovint combina, afegint-los altres motius, totes les experiències anteriors, reelaborant-les
cada vegada amb més llibertat i violència. D’aquesta manera, absorbeix molts
element de la poètica surrealista i fins i tot de l’abstraccionisme pur. Ha arribat
a un punt en el que ha assolit la màxima llibertat d’estil i d’invenció. I precisament
en aquesta època, a 1934, el seu retorn a Espanya eleva de cop la seva productivitat
a un dels seus nivells més alts.
Figura (1930)
Pablo
Picasso
Són els anys en que amb extraordinària potència plasma en
làmines i teles a toros bravíssims, cavalls ferits en l’arena i galls
lluitadors. L’energia i la capacitat de transposició poètica que Picasso revela
en aquesta sèrie d’obres porta el segell inequívoc de l’artista excepcional.
Toro
moribundo (1934)
Pablo
Picasso
Corrida (1934)
Pablo
Picasso
I en aquesta època comença la guerra civil espanyola. En la
història dels intel·lectuals europeus aquest esdeveniment constitueix un
lluminós punt de referència al voltant del qual es va agrupar l’antifeixisme de
totes les tendències. Picasso es
posiciona al costat del seu poble. El seu antifeixisme és una còlera vehement.
Grava contra Franco una sèrie de motius en els que la sàtira, el sarcasme i la
invectiva adopten forma d’extrema agressivitat. Però l’obra cabdal, que acaba
en el termini d’un mes, és Guernica.
Sueño y mentira
de Franco (1937)
Pablo
Picasso
Guernica (1937)
Pablo
Picasso
Els fets que constitueixen el tema
tràgic d’aquest quadre són coneguts: la ciutat basca, fidel a la República, va
ser destruïda pels avions alemanys en el primer bombardeig indiscriminat de la
guerra, el 28 d’abril de 1937. El món civilitzat va quedar horroritzat davant
la crueltat d’aquella matança, i l’obra de Picasso, que va néixer del dolor, de
la ira i de la passió, va ser una punyent acusació contra la temptativa d’instaurar
a Europa el domini de la negació de l’home.
En Guernica
apareix un esperit nou, que actua des de l’interior de la vivència de l’artista,
des de l’interior de les maneres intel·lectuals cubistes, de la simbologia del
surrealisme, de les deformacions expressionistes, refonent aquesta “matèria” en
una síntesi poètico-formal superior. Els motius de l’inconscient surrealista
guanyen també aquí una dramàtica objectivitat. A Guernica, cada signe, cada figuració tendeix a l’expressió del fet: la deformació accentua una veritat de les
coses. El toro, el cavall, la làmpada, el ganivet, la flor, i els personatges
emblemàtics del drama, en la dilatada tensió de la imatge, assumeixen un
significat d’implacable i universal condemna de tota potència que destrueix la
integritat del ser humà. .
El Guernica a més de ser un eix de la història de l’art, va ser també
una obra que tingué un pes cultural determinant en la formació de la
consciència dels intel·lectuals de tots els païos.
El desenvolupament creatiu de Picasso no va ser ni rectilini ni tranquil. Fins i tot els períodes o èpoques no valen gaire més que com esquemàtiques indicacions; en
efecte, desapareixen, tornen, es fonen, s’augmenten amb noves experiències, i
així successivament. Però en Picasso sempre emergeix la preocupació per l’home.
L’obra de Picasso
és la història de com reacciona l’artista contra tot el que passa al seu
voltant. La ironia, l’escepticisme, la brutalitat, l’erotisme i l’individualisme
exasperat són part de l’obra picassiana, una part crítica que, freqüentment, es
converteix en ira devastadora i destructiva i en desenfrenada rebel·lió. Dit d’una
altra manera, podem dir que Picasso és un testimoni del nostre temps, un
testimoni inclús del que en ell hi ha d’antihumà; podem dir que és un “testimoni
de càrrec”, però sempre un testimoni, a la vegada, implicat en el procés.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada