dimarts, 18 de juny del 2019

Capítol 1.UNITAT DEL SEGLE XIX


LES AVANTGUARDES ARTÍSTIQUES DEL SEGLE XX
Mario De Micheli
(1914-2004)




UNITAT DEL SEGLE XIX

Art i realitat

L’art modern no va néixer per evolució de l’art del segle XIX, al contrari, va néixer d’una ruptura amb els valors vuitcentistes. Els anys precedents a 1848 es produí una transformació revolucionària que afectà al pensament filosòfic, polític, literari i a l’acció del món intel·lectual.

L'historiador britànic Namier va dir:
El continent europeu reaccionà als impulsos i a l’íntim dinamisme de la revolució amb una notable uniformitat, a pesar de les diferents llengües i races, així com el nivell polític, social i econòmic dels països afectats; però en aquesta època el denominador comú era ideològic, i en el món intel·lectual del continent europeu hi havia unitat i cohesió.


La revolució de 1848 va ser el resultat de trenta tres anys de pau europea acuradament mantinguda sobre una base deliberadament contrarevolucionària.
En els trenta anys que precedeixen la revolució de 1848 les idees i sentiments de la Revolució francesa arriben a la maduresa i es pren consciència de la moderna concepció de poble i els conceptes de  llibertat i progrés adquireixen una nova força.  Les idees de llibertat i socialisme impulsen als intel·lectuals a batre’s, no només amb les seves obres, sinó amb armes a la mà. Baudelaire fou vist entre els insurgents amb un fusell a l’espatlla.




La liberté guidant le peuble (1830)
Eugène Delacroix






El mateix Baudelaire, en aquells dies, va fundar una publicació revolucionària: La Salut Public


Charles Baudelaire
(1821-1867)





Baudelaire va escriure el pròleg de la publicació de Chants des ouvriers de Pierre Dupont, que n'era també l'autor de la lletra i de la música.  Aquest cant es convertiria en l’himne revolucionari de 1848.


Pierre Dupont
(1821.1870)

Le chant des ouvriers(1846)


Nous dont la lampe, le matin,
Au clairon du coq se rallume,
Nous tous qu’un salaire incertain
Ramène avant l’aube à l’enclume,
Nous qui des bras, des pieds, des mains,
De tout le corps luttons sans cesse,
Sans abriter nos lendemains
Contre le froid de la vieillesse,
Aimons-nous, et quand nous pouvons
Nous unir pour boire à la ronde,
Que le canon se taise ou gronde,


 Buvons, buvons, buvons,
À l’indépendance du monde !





Altres músiques revolucionàries d’aquesta època 


La carmagnole 
Himne revolucionari de 1792 en la caiguda de la monarquia. 
Originàriament era una dansa que venia d’Itàlia.

Danson la Carmagnole
Vive le son,  vive le son
Danson la Carmagnole
Vive le son du canon!


Andrea Chénier
Umberto Giordano



Le Chant du Départ (hymne révolutionnaire et républicain)
Étienne Nicolas Méhul (música), Marie-Joseph Chénier (lletra) (1794).

El Chant du Départ -Cançó de la partida-, és una cançó revolucionària i de guerra escrita el 1794. Alguns autors la consideren l'himne del Primer Imperi Francès, ja que Napoleó Bonaparte la preferia a la Marsellesa. De fet, va ser sobrenomenada: "la Germana de Marseillaise" pels soldats de la República Francesa.

La pressió de les forces populars que en tot aquest període es va anar fent cada vegada més enèrgica, és captada pels intel·lectuals com un element decisiu de la història moderna. L’art i la literatura són vistos com a reflex d’aquesta realitat, expressió activa del poble.
En aquest context, la realitat es converteix en la qüestió central de la producció artística. És la gran època del realisme. I d’aquesta  posició naixerà també el consens cap al naturalisme de Zola i dels pintors de l’escola realista: Courbet, Daumier i Millet. (1855, Exposició a París sota el títol “Realisme”)
En els escrits de Courbet aquesta consciència es manifesta obertament: “En renegar de l’ideal fals i convencional, a 1848 vaig aixecar la bandera del realisme, l’única capaç de posar l’art al servei del poble.” 
La regla fonamental de l’art  realista era el vincle directe amb tots els aspectes de la vida, fins i tot els aspectes més immediats i quotidians: fora la mitologia, fora el quadre de reevocació històrica, fora la bellesa convencional dels cànons clàssics.I a aquesta regla i a aquesta poètica de la realitat van ser fidels els artistes més representatius de l'escola realista: Courbet, Daumier i Millet.



Les cribleuses de blé (1854)
Gustave Courbet


Les casseurs de pierres (1849)
Gustave Courbet


La Lavandière (1863)
Honoré Daumier

Le wagon de troisième classe (1864)
Honoré Daumier


L’Angélus (1859)
Jean-François Millet


La meridienne ou les quate heures de la journée (1886)
Jean-François Millet

Al segle XIX París és realment la capital de les arts i de les noves polítiques. A més dels patriotes exiliats, els refugiats, els poetes i literaris revolucionaris,  allà hi confluïen des de totes les parts del món els artistes democràtics que volien renovar i crear un art nou.
Però el procés revolucionari també arribava d’aquells països d’Europa que encara no tenien una autèntica cultura nacional. A Itàlia mateix, aquesta és l’època del despertar de la seva cultura nacional i de l’art figuratiu en particular. Els nous artistes italians seran els més vinculats a les vivències i als sentiments del Resurgimento.  Fattori  va escriure a les seves memòries: “Va arribar 1859 i va ser una revolució de redempció pàtria i d’art, i sorgiren els macchiaioli”. Fattori va ser un dels pintors del grup anomenat  macchiaioli  ( macchia en italià vol dir taca).

Eren famoses les reunions dels macchiaioli  al Café Michelangelo de Florència. Les discussions que es mantenien en aquestes tertúlies d’artistes, freqüentment assumien un caràcter tècnic. Precisament d’aquestes discussions va néixer la teoria de la macchia



Caffè Michelangiolo
Giovanni Fattori









EL VERISME
Una mica més tard, cap a 1890, sorgí a Itàlia l’escola operística que es coneix amb el nom de verisme. Es caracteritza per tractar temes de la vida diària, de la mateixa manera que havien fet anteriorment els pintors realistes i els micchiaioli.
Es considera que la primera òpera verista és La cavalleria rusticana (1890) de  Pietro Mascagni, però el gran representant d’aquest corrent fou Giacomo Puccini (1858-1924),  amb un gran realisme en les seves escenes, principalment a La Bohème (1896).

La Bohème 
Giacomo Puccini



ELS NACIONALISMES
En la música instrumental clàssica, a la segona meitat del segle XIX,  també s’aprecia la influència d’aquests canvis que s’han produït en l’art. Com a reflex de les inquietuds polítiques del moment, neixen les escoles nacionalistes.  Posar la mirada en la idiosincràsia nacional (folklore, tradicions, llengua,  història...),  és una manera d’apropar-se a la realitat, al tarannà del poble.
En són una mostra el grup dels cinc a Rússia amb Borodin, Cui, Balakirev, Mussorgski i Rimski-Korsakov;  a Bohèmia amb Dvorak,  Smetana i després Janácek; l’escola escandinava amb Sibelius i Grieg; l’anglesa amb Elgar i Vaughan Williams i  l’espanyola amb Albéniz, Granados i Falla.


 Danses espanyoles, núm.5 Andalusa.
Enric Granados


Entre els compositors, una nova tendència en el gènere simfònic va anar prenent força: l’interès per concentrar la narració musical en una forma més compacte i més lliure que la simfonia. D’aquest impuls naixerà el poema simfònic. En un principi, el poema simfònic parteix d’una concepció semblant a l’obertura.


Les Hèbrides (Obertura)
Fèlix Mendelsshon

El poema simfònic, de forma lliure,  no sotmès a una estructura predeterminada, és una aproximació musical a la narració literària, a la descripció de paisatges, personatges i històries. Si bé alguns poemes simfònics continuen basant-se en personatges clàssics o mitològics -Tasso o Hamlet de Liszt, Així parlà Zaratrustra o  El Quixot de Strauss, per exemple-, també s’obre a temàtiques  més populars:  En les estepes de l'Àsia central de Borodin, Els quadres d’una exposició de Mussorgski, La meva pàtria  de Smetana, El camí de Jaume Pahissa, Simfonia alpina de Strauss, L’aprenent de bruixot de Paul Dukas, etc.


Vltava (Moldava)
La meva pàtria
Bedrich Smetana


El Moldava és el segon del poemes simfònics que integren l’obra La meva pàtria. En les pròpies paraules del compositor, la música descriu el transcurs del riu, des dels dos rierols que s'ajunten en el seu naixement, passant pels boscos de la Bohèmia, alentint la marxa a la llum de la lluna, precipitant-se pels ràpids de sant Joan, travessant Praga per sota els ponts fins arribar a la desembocadura a l’Elba.


Bydlo 
Quadres d'una exposició
Modest Mussorgski

El pla descriptiu de la música dels poemes simfònics, i fins i tot a vegades figuratiu,  l’apropa a l’art realista de meitat de segle XIX. En aquest número dels Quadres d’una exposició de Mussorgki es descriu el fatigós pas d’un carro arrossegat per bous que s’apropa per un camí enfangat, passa per davant nostre i s’allunya feixugament fins a desaparèixer.

Un dels recursos narratius que sovint es troben en els poemes simfònics és el Leitmotiv (o idée fixe, com deia Berlioz). En el poema simfònic Till Eulenspiegels, el personatge juganer, i a vegades fins i tot insolent, el podem identificar amb aquest tema musical: 







Till Eulienpiegel
Richard Strauss




Però va ser Berlioz amb la Simfonia fantàstica qui va potenciar l’ús del leivmotiv, consistent en un tema musical no massa llarg que s’associa a un personatge, un sentiment o idea abstracta. La simfonia respon a un programa extramusical (d'aquí ve la denominació de música programàtica), que tal com va deixar escrit el mateix compositor es fonamenta en una experiència personal, on s’evoca la fascinació que sent un artista (Berlioz) per una noia jove (Harriet).
El litmotiv, el tema de Harriet, apareixerà en els cinc moviments de la simfonia i s’anirà modificant i adaptant al context expressiu de la narració. 


Leitmotiv de la Simfonia fantàstica
Hector Berlioz







EPÍLEG TRÀGIC
El que aquí ens interessa destacar és aquesta “unitat” històrica, política i cultural de les forces burgeses-populars al voltant de 1848, perquè de la crisi d’aquesta unitat neix l’art de l’avantguarda i gran part del pensament contemporani.  
El començament de la crisi es pot fer coincidir amb la fi de les revolucions europees a la meitat del segle XIX. Els signes es faran més evidents després del 1871, després dels tràgics esdeveniments de la Comuna de París. Aquesta pàgina de la història té una importància decisiva perquè representa una de les últimes  ocasions en que un ampli sector d’escriptors, poetes i artistes van participar conjuntament en una acció política d’excepcional abast. L’adhesió dels artistes a la Comuna fou tan ràpida, espontània i viva que només amb les seves forces formaren una companyia de combatents. Però també s’hi van adherir científics, músics, actors i estudiants.  La Comuna va ser l’últim i gloriós episodi d’aquella unitat.




2 comentaris: