El realisme expressionista
Der Blaue Reiter s'havia acabat, però el 1924 va prendre consistència el grup anomenat “els quatre
blaus”, format per Kandinsky, Klee, Jawlensky i Feininger. Però
ja feia alguns anys que en la situació artística alemanya intervenien altres
fets molt decisius.
La guerra del 14 havia impulsat a
més d’un artista a reflexionar sobre l’experiència passada. D’aquesta manera es
reaccionava contra totes aquelles formes d’art que eludien els problemes més
urgents, els problemes d’una realitat d’implacable duresa. Per això es va
reaccionar contra les efusions de l’ànima
i contra el tecnicisme sense ànima. La solució es presenta ara en un art
arrelat precisament en aquella realitat, en un art sense quartades
espiritualistes o reformistes, en un art dur i sever com la realitat mateixa.
Aquesta va ser, en particular, la posició de Käthe Kollwitz, Barlach, Otto Dix, Grosz, Beckmann, John Heartfield,
i Hans Grundig.
Gedenkblatt
für Karl Liebknecht, (1920)
Käthe Kollwitz
George Grosz va fixar els motius d’aquesta
reacció en un escrit del 1925 en el que analitza la situació de l’art a Alemanya
en aquell temps:
“Kandinsky escrivia música i projectava en el llenç la música de la
seva ànima. Paul Klee, assegut en
una tauleta de treball Biedermeier,
feia labors de ganxet com una fràgil donzelleta. (...) Hi va haver també alguns
grups que consideraven que tot allò era un error, ja que l’ànima és, en
realitat, un model una mica fluctuant, i amb entusiasme fogós es llançaren
sobre altres problemes. Simultaneïtat, moviment, ritme!" -Grosz es refereix aquí als
futuristes-.
(...) "Quan es parlava de dinàmica, immediatament
es reconeixia que en els àrids dibuixos dels enginyers la dinàmica hi trobava l’expressió
més immediata. El cercle i la línia esborraven l’ànima i l’especulació
metafísica. Llavors van entrar en escena els constructivistes. (...) Per
desgràcia, a la pràctica, els constructivistes cometen un error: no logren el
seu objectiu perquè gairebé tots insisteixen en quedar-se en l’esfera d’acció
de l’art convencional. Obliden que hi ha un sol tipus de constructivisme: l’enginyer,
l’arquitecte, el ferrer, el fuster, en poques paraules, el tècnic."
(...) “Els més honrats deixen de
banda l’art i comencen a interessar-se per les verdaderes bases del
constructivisme: els coneixements tècnics. Els mobles de la Bauhaus provablement
estan construïts d'una manera excelsa, però ens trobem més còmodes asseguts en
cadires construïdes per fusters anònims (...)”
Butaca Wassily (1926)
Marcel
Breuer
La reacció a tot aquest estat de coses portarà a la
formació d’un nou corrent artístic, anomenat Neue Sachlichkeit: Nova Objectivitat. Però és difícil comprendre el
significat cultural d’aquest corrent i les seves característiques si no aconseguim
comprendre les vivències d’un gran nombre d’intel·lectuals alemanys durant la
guerra i els anys posteriors a ella.
L’experiència de mort i misèria, juntament amb l’espectacle
d’hipocresia del burgès, l’ostentació de la riquesa i la petulància dels
generals, el desordre de la derrota i l’esfondrament d’una societat en la
vergonya, tot això no havia succeït en va.
El desplaçament a l’esquerra dels intel·lectuals era
inevitable, i sovint adoptava les formes més estranyes i radicals. Una de les
conseqüències de la reacció contra les causes que havia generat l’aberració de
la guerra és, sens dubte, el dadaisme en tots els seus aspectes: literari,
artístic, polític i moral.
A la dècada de 1920 nombrosos
Peces experimentals como Ballet mécanique (1924) o Rennsymphonie (1928) van començar a exhibir-se en els recent creats cineclubs.
Ballet
Mécanique (1923-24) és una pel·lícula dadaísta concebuda, escrita i codirigida per l'artista Fernand Léger en col·laboració amb el cineasta Dudley Murphy i amb la participació de Man Ray. Compta amb una partitura musical del compositor
nord-americà George Antheil.
Tanmateix, la pel·lícula es va estrenar en versió sense música. Es considera una
de les obres mestres de la cinematografia experimental primerenca. La música d'Antheil és del 1926.
Ballet mécanique (1924)
Fernand Léger
Film dadaista (1928)
Hans Richter
|
Però la conseqüència més important va ser la formació de
grups de literats, poetes, directors teatrals i cinematogràfics, músics i
artistes compromesos amb totes les seves forces amb el renaixement d’una
Alemanya democràtica. El paisatge cultural d’aquest període és un dels més rics
i fructífers.
La revolució del novembre de 1918 va enderrocar el tron
imperial. Era una revolució compromesa amb
moltes forces de l’antic règim i especialment amb els quadres superiors de l’exercit
guillermià, però va ser un esdeveniment excepcional que tornava la llibertat a
nombroses energies intel·lectuals. L’esfondrament moral de la classe mitjana alemanya, la
inflació, la fam, creaven una situació difícil, però també confirmaven la
necessitat d’una solució revolucionària.
Partint d’aquesta constatació es va formar el Novembergruppe, que reunia artistes i arquitectes orientats políticament a l’esquerra. Però durant els anys de la república de Weimer l’activitat cultural d’inspiració democràtica i socialista augmenta en qualitat i intensitat.
Ernest Busch
va ser un actor alemany d’ideologia d’esquerres que l’any 33 va haver de
fugir a Rússia perseguit per la Gestapo. Va actuar en l’Òpera dels tres rals de Brecht.
La lletra de la cançó Linker Marsch és de Vladimir Maiakovski (poeta futurista
rus), és un cant de la revolució alemanya del 18-19.
Linker
Marsch
Ernst
Busch
|
Partint d’aquesta constatació es va formar el Novembergruppe, que reunia artistes i arquitectes orientats políticament a l’esquerra. Però durant els anys de la república de Weimer l’activitat cultural d’inspiració democràtica i socialista augmenta en qualitat i intensitat.
Bertolt
Brecht comença a escriure poemes i els primers drames; Ernst Toller dedica la seva obra
teatral Home massa als proletaris, Heinrich Mann continua amb les seves crides antiburgeses, Thomas Mann publica La muntanya màgica, Arnol Zweig els seus llibres contra la guerra i Alfred Döblin el seu Berlin Alexanderplatz. Tota una literatura de tipus documental,
el reportatge social, es reafirma com un autèntic nou gènere. En resum, des de l’interior
de l’expressionisme s’observa el desenvolupament i la consolidació d’un expressionisme
realista amb característiques noves.
L’extraordinària novel·la Berlin Alexanderplatz d'Alfred Döblin, que respon al nou corrent Nova Objectivitat, descriu
la vida berlinesa dels anys 20, dibuixant una ciutat inquieta, vital i, en
molts sentits, dominada per la visió de la simultaneïtat futurista. Metròpolis de Grosz, tot i ser molt anterior a la novel·la de Döblin, descriu molt bé aquesta agitació urbana.
Metròpolis (1916-17)
George Grosz
A la novel·la Berlin Alexanderplatz, escrita el 1929, sovint
hi apareixen cites de músiques i cançons populars de l’època. Com Solang noch Untern Linden, la cançó més famosa de Walter Kollo.
Solang noch Untern Linden (1923)
Walter Kollo
També en la mateixa
novel·la de Döblin apareixen citats
versos de la popular cançó d’Irving Berlin, de 1925. Actualment se’n poden trobar moltes versions, des de Billie Holliday a Paul McCartney. En aquesta cas la
versió és del popular cantant i
empresari musical canadenc Henrry Burr.
Always (1925)
Irving Berlin
En aquest mateix context, dos anys
abans Berlin Alexanderplatz s’estrena Metrópolis,
la pel·lícula de Fritz Lang i el
documental Die Sinfonie der Großstadt
de Walther Ruttmann.
Metrópolis (1927)
Fritz Lang
Die Sinfonie der Großstadt (1927)
Walther Ruttmann
|
En el camp de les arts plàstiques, qui va
donar un enèrgic impuls a aquesta tendència van ser Barlach i Käthe
Kollwitz. La importància de Kollwitz en l’àmbit d’aquesta
tendència realista de l’expressionisme ha sigut estranyament
menysvalorada. Romain Rolland, el 1927, escrivia: “L’obra
de Käthe Kollwitz és el poema més gran de
l’Alemanya d’avui, un poema que reflecteix les proves i els patiments dels
humils i de les persones senzilles. Ella és la veu del silenci dels pobles
sacrificats.”
Revolta dels teixidors(1898)
Käthe Kollwitz
Els presoners (1908)
Käthe Kollwitz
De les làmines d’extraordinari vigor de Revolta
dels teixidors o els presoners, realitzades encara amb el gust descriptiu del
naturalisme, va passar a plasmacions plàstiques més sintètiques i potents.
D’aquest període seria Dona pensativa, o les inoblidables les làmines commemoratives
de Karl Liebknecht, assassinat juntament
amb Rosa Luxemburg el gener de 1919
pels oficials de l’ex exercit guillermí. Aquest doble crim fou el senyal de la
greu involució que portaria al final de la república de Weimer i a l’arribada
de Hitler al poder.
Full
commemoratiu per a Karl Liebknecht (1919)
Käthe Kollwitz
Dona
pensativa (1920)
Käthe Kollwitz
Així doncs, aquesta tendència, que té l’arrel en la
cultura naturalista, constitueix un seriós intent de superar la fractura creada
a finals del segle XIX entre l’art i la societat. Els artistes decideixen alinear-se
amb la nova força històrica destinada a substituir la burgesia, i posar l'art
al servei del proletariat.
La representació dels “desastres de la guerra” és un dels
aspectes fonamentals d’aquest realisme expressionista. Otto Dix, que va ser soldat al front occidental, havia presenciat l’horror
de la destrucció, l’espectacle angoixant de les trinxeres, la carn destrossada per les
bombes. I aquests horrors els traslladà al cicle de cinquanta aiguaforts amb
una descripció precisa. Aquí el mètode del naturalisme es demostrava necessari
per no excloure cap detall. Davant els cossos destrossats i les matances, Dix
no girava la cara ni buscava la salvació en el “regne de l’esperit”.
La guerra (1924)
Otto Dix
Aquestes làmines d’Otto Dix eren el mirall fidel d’una “civilització”
perduda. El seu gèlid expressionisme només ho era en aparença, perquè naixia d’un
judici carregat de condemna moral i d’odi. La manera de deformar la imatge i de posar de relleu els
elements més brutals de la visió tenia certa analogia amb les turmentades
figuracions de Grünewald.
Les temptacions
de Sant Antoni (c.1516),
Matthias Grünewald
Sempre que es parla
del context social de l’Europa que va donar peu a la Primera Guerra Mundial
em sorprèn el posicionament polític d’alguns intel·lectuals i artistes del
moment davant el que significava la guerra, la seva contribució o
col·laboració en crear un clima prebèl·lic i, fins i tot, la seva predisposició anímica al conflicte.
L’eufòria que va
esclatar entre els joves dels dos bàndols per allistar-se a l’exercit potser responia
a un inconscient esperit d’aventura, però, en la mentalitat d’ara, costa
creure que Ravel fes mil esforços
per aconseguir que l’allistessin (no el volien per curt de talla), però
que finalment aconseguí el destí al servei de xofers d’ambulància; o que Thomas Mann prengués un decidit
posicionament per la causa alemanya que mantení fins al final de la guerra, denunciant vehementment la humiliació que
suposava pel poble alemany el tractat de Versalles; o que Alban Berg pensés que era “molt vergonyós fer merament d’espectador
d’aquests terribles esdeveniments”, i que Shönberg, aprofitant el conflicte bèl·lic, es deixés anar en la
seva pugna particular amb Stravinsky
i la música francesa en general: “Però
ara arriba la revenja” “Ara
llançarem aquests mediocres sembradors de kitsch a l’esclavitud, i hauran d’aprendre a
venerar l’esperit alemany i a adorar el Déu alemany” Ell pensava, suposo
que metafòricament, en la rivalitat musical entre França i Alemanya, però el
llenguatge és d’un to verdaderament esgarrifós i molt difícil de comprendre
avui dia.
|
Cançons popularitzades de la Gran Guerra
Alemanya
La cançó El dragó blau de G.W. Harmssen i Hans Hertel, també fou utilitzada i popularitzada per les SS a la Segona Guerra Mundial
Die blauen Dragoner
França
Ah! C’est la Guerre (1914)
E.Jaquinot
|
Entre les obres mestres de Dix sobre aquest tema es troben la Trinxera (1923), el Tríptic
de la guerra (1929) i els Set pecats
capitals (1933), que és un obscè aquelarre de bruixes, monstres i repugnants personatges, entre els que es veu
a Hitler, reproduït en les
grotesques proporcions d’un nan. No oblidem que el 1933 és l’any que Hitler fou nomenat canceller del Reich
alemany.
La
trinxera (1923)
Otto Dix
Tríptic
de la guerra (1929)
Otto Dix
Els set pecats
capitals (1933)
Otto Dix
Als anys posteriors a la Primera Guerra Mundial, Alban
Berg acaba d’escriure l’òpera Woyzeck.
Amb la força de la música atonal, Berg no només va ser capaç d'expressar la bogeria i l'alienació, sinó també l'amor, la humanitat i el desig de la gent comuna per
la dignitat, enfront de la brutalitat i l'abús. (Viquipèdia)
Woyzeck (1922)
Alban Berg
|
Otto Dix es va
interessar sempre per representar l’ambient berlinès de la postguerra i la
representació del desordre moral, del crim i de la violència. Dón els mateixos
temes tractats per George Grosz. Ell
mateix explica: “per aconseguir l’estil corresponent a la lletjor i a la crueltat
dels models, vaig copiar el folklore dels urinaris, que em semblava l’expressió
mes immediata i la traducció més directa dels sentiments forts (...) I el mateix vaig
fer amb els dibuixos infantils, agafant com a motiu la seva sinceritat.
Davant la
caserna (1918)
George
Grosz
Els seus dibuixos expressaven desesperació, còlera i ressentiment.
Dibuixava borratxos, homes vomitant, assassins, suïcides. També va dir:
“... soldats sense
nas, invàlids de guerra amb braços d’acer que semblaven crustacis; dos
infermers que obligaven un soldat embogit a posar-se una camisa de força feta
amb les mantes d’un cavall; un soldat amb un sol braç que saluda una senyora
condecorada amb vàries medalles, que li posava al llit un pastís petit; un
coronel amb els pantalons descordats abraçat a una infermera; un malalt que
buidava en una fossa un cubell ple de trossos de cossos humans (...)”
Cafè (1919)
George
Grosz
Eclipsi
de sol (1926)
George Grosz
Dia gris (1918)
George
Grosz
L’antimilitarisme, com hem vist, era un sentiment molt difós
entre els millors intel·lectuals, Brecht,
per exemple va escriure en aquest mateix període alguna de les seves millors
balades contra la guerra, que com podem veure, tenen més d’un punt de
coincidència amb els dibuixos de Grosz..
Només cal escoltar La llegenda del soldat
mort.
La
llegenda del soldat mort.
Bertolt
Brecht
(Feliu Formosa i Thomas Saurteig)
|
L’any 1929 Kurt
Weill va fer una versió de La
llegenda del soldat mort per a cor mixt a cappella.
La llegenda del soldat
mort (1929)
Brecht / Weill
|
Les
cançons de Kurt Weill van ser molt
populars entre el gran públic a l'Alemanya de finals dels anys 1920 i
principis dels 1930.
Berlin
im Licht
Youkali
Surabaya Johnny
Tango
Balada
de la noia ofegada
|
L’any 1927 Kurt Weill començà la seva
col·laboració amb Bertolt Brecht,
que esdevingué una de les més fructíferes i interessants del segle XX.
Escriví l’òpera Aufstieg und Fall der Stadt
Mahagonny (“Ascensió i caiguda de la ciutat de Mahagonny”)
entre el 1927 i el 1929. Die
Dreigroschenoper (“L’òpera de tres rals”), estrenada l’any 1928,
esdevingué l’obra més interpretada del teatre musical del segle XX.
Ascensió i caiguda de la ciutat de Mahagonny (1927-29)
Kurt Weill / Bertolt Brecht
L’òpera
de tres rals (1928)
Kurt Weill / Bertolt Brecht
Els set
pecats capitals (1933)
Kurt
Weill / Bertolt Brecht
|
Els intents dels artistes i intel·lectuals per integrar-se
al paper històric d’una nova classe es va plantejar a tot un ampli sector de la
cultura expressionista. Aquest problema va preocupar també a artistes com Beckmann i Kokoschka, tot i que sempre es van mantenir al marge dels grups constituïts.
Beckmann és apre, cridaner i fins i tot descarat en la representació
de la realitat, però sempre d’excepcional sinceritat. Un quadre com La nit, que
té per tema una carnisseria perpetrada en una casa per una banda de malfactors,
és un dels exemples més significatius de la seva obra en aquells anys.
La nit (1919)
Max
Beckmann
L’infern
dels ocells (1938)
Max
Beckmann
Beckmann, tot i
que va viure immers en l’expressionisme, mai es va integrar al moviment Nova
Objectivitat. En realitat va ser un artista solitari, com Kokoschka.
Sense la presència de Kokoschka, el paisatge de l’expressionisme germànic es veuria
privat d’un dels seus elements fonamentals. Es va formar amb Klimt, a Viena, però va rebre
influències de Van Gogh, Corinth i també d’El Greco.
Ariadne auf Naxos
(1913)
Lovis Corinth
Visió de l’Apocalipsi
(1614)
El Greco
Dos nus (1913)
Oskar Kokoschka
Kokoschka va viure una intenssíssima passió amorosa per Alma Malher. En el quadre La núvia del vent es va pintar ell mateix amb la seva estimada Alma.
La núvia del vent (1913/14)
Oskar Kokoschka
Com en aquest altre, anterior a La núvia del vent, en el que també apareixen ells dos.
Doble retrat (1912/13)
(Kokoschka i Alma Malher)
(Kokoschka i Alma Malher)
Oskar Kokoschka
Per a Kokoschka la pintura és constant fervor i viva exaltació de tot el
ser. Però, el que és igualment important, és també l’expressió d’una idea, d’un
concepte. Aquesta convicció li permetrà abordar temes civils o fins i tot
polítics, com els quadres que va pintar contra el desencadenament
del racisme i la violència hitleriana.
Anschluss-Alicia en
el país de las maravillas 1942
Oskar Kokoschka
PINACOTECA
|
|
Cel blau
Kandinsky
Park near Liu
Paul Klee
Cap d'una jove
Alexej von Jawlensky
Vaixells de vela
Lyonel Feininger
L'atur
Käthe Kollwitz
El lector de llibres
Ernst Barlach
Jugadors de cartes
Otto Dix
Suicidi
George Grosz
Imatge familiar
Max Beckmann
Guerra i cadàvers:
L'última esperança dels rics. (Fotomontatge)
John Heartfield
Am Stadtrand
Hans Grundig
Autoretrat
Oskar Kokoschka
|
Camp de roselles
Kandinsky
Eolico
Paul Klee
Buda fosc
Alexej von Jawlensky
Església dels Minorites II
Lyonel Feininger
Els teixidors
Käthe Kollwitz
El captaire
Ernst Barlach
La gran ciutat
Otto Dix
Explosió
George Grosz
Abans del ball de màscares
Max Beckmann
Celebració de ximpleries
(Fotomontatge)
John Heartfield
Col·legial amb barret vermell
Hans Grundig
El cavaller errant
Oskar Kokoschka
|
FONOTECA
|
|
Jonny spielt auf
Erns Krenek
Cançó
de la solidaritat
Hanns
Eisler / B.Brecht
Suite
per a oboè i piano
Pavel Haas
La
Mare (Òpera en quarts de to)
Alois Hába
|
Sonata per a piano núm.2
Erns Krenek
Cançó del Front Unit
Hanns Eisler / B.Brecht
Estudi
per a cordes
Pavel Haas
Sonata
per a Piano (en quarts de to)
Alois Hába
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada