Els inicis
Els primers que comprenen i interpreten amb intransigència i extremisme la lliçó de Cézanne són Picasso, Braque i Léger. La retrospectiva de Cézanne en el Salon d’Automne de 1907, un any després de la seva mort, els va impressionar vivament. En Picasso, però, la lliçó de Cézanne va acompanyada per l’arcaisme de l’escultura ibèrica i després de l’art negre, a més d’altres influències.
Un quadre de Picasso
que es podria definir com proto-cubista és la cèlebre obra de les Demoiselles d’Avignon, començada el 1906
i acabada l’any següent, precedida i seguida d’una sèrie d’altres estudis relacionats
amb ella.
Demoiselles
d’Avignon (1906-07)
Pablo
Picasso
Aquesta obra és un exemple del furor instintiu i cerebral
al mateix temps, tan típic de la naturalesa creativa de Picasso. La perspectiva està trencada i fragmentada en volums
amagats i marcats, incidint l’un amb l’altre amb un ritme especial del que
desapareixen fins i tot els últims residus de l’espai clàssic.
El 1909, a Horta d’Ebre, aquesta violència inicial s’aplaca
en certa manera i reapareix l’ensenyança de Cézanne amb maneres més meditades: les formes geomètriques son plàcides,
immòbils i netes. Aquest és l’autèntic començament del cubisme.
Fàbrica d’Horta
d’Ebre (1909)
Pablo Picasso
Pablo Picasso
La bassa
d’Horta (fragment)(1909)
Pablo
Picasso
Després d’algunes vacil·lacions , Braque comença a pintar en direcció anàloga a la de Picasso, a l’estiu
de 1907, a l’Estaque, prop de Marsella. Algunes de les seves teles d’aquesta
temporada de treball es van exposar al Salon d’Automne de l’any següent. Fou en
aquesta ocasió quan el crític Louis
Vauxcelles, en resposta a un comentari de Matisse, va escriure u article al
Gil Blas el 14 de novembre de 1908,
en el que deia: “Braque maltracta les formes, ho redueix tot -llocs, figures i cases- a esquemes
geomètrics, a cubs”. Aquesta última paraula, referida als joves pintors de la
nova escola, va tenir èxit. Així, el moviment va rebre el seu nom.
Paisatge
de l’Estaque (1908)
Georges
Braque
Maisons a
l’Estaque (1908)
Georges
Braque
En quant a Léger,
havia conegut Picasso i Braque el 1909. Anys abans havia
conegut Rousseau. Però, el seu
cubisme data de començaments de 1909, de de l’època del seu quadre Nus en el bosc.
Nus en el
bosc (1909-10)
Fernand
Léger
“Amb totes les meves
forces –afirma Léger- he anat fins les antípodes de l’impressionisme.
S’havia apoderat de mi una obsessió: volia desunir els cossos. (...) Vaig lluitar
dos anys amb el volum de Nus en el bosc, que vaig acabar el 1910. Volia accentuar
el màxim possible els volums (...). Sentia que
no podia mantenir units els colors. El volum em bastava.”
Així doncs, el volum i l’estructura van ser les dues primeres
preocupacions dels cubistes. En eliminar l’atmosfera, el gust sensual pel color
i la línia ondulada, volien fer una pintura d’un rigor potent. Només els interessava la construcció i la corporeïtat dels objectes. En reaccionar contra
l’impressionisme, es tractava de reaccionar també contra el fauvisme del que
alguns cubistes procedien: es tractava de reaccionar contra la seva
espontaneïtat cromàtica. Per tant, pera ells el color també passava inicialment
a un segon pla. Efectivament, preferien usar tons neutres, grisos, negres
ocres, verds apagats. Mentre tant, de 1909 a 1911, el grup va augmentar: Delaunay, Gleizes, Lhote,
Metzinger, La Fresnaye, Jacques Villon, Marcoussis, Juan Gris i els
escultors Archipenco i Brancusi.
La Tour Eiffel (1910)
Robert Delaunay
L’arbre
(1910)
Deux
nus (1910-11)
Jean Metzinger
Artillery (1911)
Roger
de la Fresnaye
Fillette au piano (1912)
Jacques Villon
Natura morta amb llibre (1913)
Louis Marcoussis
Natura morta amb ampolla i ganivet (1912)
Juan Gris
Femme qui marche (1912)
Alexander Archipenko
Madmoiselle Pogany (1913)
Constantin Brancusi
El 1911 es va organitzar en el Salon d’Automne dels Independents la primera exposició col·lectiva cubista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada