dimecres, 5 de juny del 2019

CAPÍTOL 7 LA LLIÇÓ CUBISTA (I)



LA LLIÇÓ CUBISTA

Ciència i art 
El 1913, Apollinaire, en el text dels Peintres cubistes, considerat en certa manera com el manifest del moviment, afirmava que “la geometria és a les arts plàstiques el que la gramàtica és a l’art d’escriure.”

Deixant de banda el llenguatge aproximatiu dels textos teòrics del cubisme en qüestions científiques o matemàtiques, una cosa clara és la tendència a la superació subjectiva de l’objectivitat. Aquest subjectivisme, però, és de naturalesa bastant diferent del de l’expressionisme o surrealisme d’origen emotiu o psicològic; és a dir, és un subjectivisme de naturalesa mental.

En la seva temptativa d’anar cap a l’etern –escriu Gleizes-, el cubisme extreu a les formes la seva realitat geomètrica i les equilibra en la seva veritat matemàtica”. Aquest espoli de l’objectivitat dels seus elements impurs és, per tant, l’inici de l’operació que portarà a l’abstraccionisme. Però no a l’abstraccionisme del primer Kandinski,  impregnat de rampells místics, sinó de l’abstraccionisme rígid, net i “radicalista”, que tindrà en Mondrian el seu representant més coherent.







L’àngel dels últims jutges(1913)
Kandinski


Composició (1913)
Mondrian



El pare, inconscient, d’aquesta disposició artística vers la realitat és Georges Seurat, que cap el 1880 havia meditat sobre les primeres experiències impressionistes i havia arribat a les conclusions del divisionisme. Els impressionistes havien intentat lliurar-se de les preocupacions literàries del segle XIX per arribar a enunciar les seves impressions de la natura de manera immediata, ràpida i “objectiva”, sense les interferències intel·lectuals. Era, al menys teòricament, la pràctica pura del naturalisme.
Segons Seurat, el que impressiona la retina i el que comprèn el joc cromàtic de la naturalesa són els contrastos: contrastos de to, de color i de línia. Per a Seurat l’art és l’harmonia de tots aquests elements que vibren en la llum. Ara bé, precisament aquestes vibracions dels colors-llum, es perdien en gran part en la pinzellada dels impressionistes ja que el pintor impressionista els seguia amalgamant en la mateixa pasta cromàtica.  

Per evitar això era necessari trobar una altra tècnica, i aquí té el seu origen el divisionisme. El resultat seria una sensació d’intensa, vibrant i airosa lluminositat com només existeix en la natura.

Seurat va morir el 1891 als trenta dos anys, però abans de morir havia aconseguit realitzar una sèrie de quadres amb aquesta tècnica.

Un dimanche à la Grande-Jatte (1884-86)
Georges Seurat


Le Chahut (1990)
Georges Seurat



Paul Signac, deixeble de Seurat, en la seva obra sobre el neoimpressionisme, cita un paràgraf de Félix Fénéon en el que s’afirma que els quadres divisionistes no són ni estudis ni teles de cavallet, sinó “l’exemple d’un art de gran desenvolupament decoratiu que sacrifica l’anècdota a l’arabesc, la nomenclatura a la síntesi, l’aleatori al que és permanent, i dóna a la naturalesa fatigada de la seva realitat precària, una realitat autèntica”.  En aquesta definició està clarament concretat el que és el cubisme. En efecte, per al pintor cubista, “la veritat està més enllà del realisme” i l’artista “l'aconsegueix captar només a través de l’estructura interna” de les coses. La derivació del cubisme del neoimpressionisme de Seurat és, doncs, evident.

Antibes (la pinède)(1917)
Paul Signac



En l’art musical, potser es pot començar a parlar de divisionisme amb els nous plantejaments de Debussy, quan es comença a fragmentar la melodia, els acords es desvinculen de la funció harmònica i es desintegra la unitat tímbrica dels grups instrumentals de l’orquestra. Però si parlem de puntillisme, en el context de les avantguardes artístiques del segle XX, el primer nom que se m’acudeix, sens dubte, és Anton Webern.  Aquest compositor vienès va ser el mestre de la síntesi i la concisió formal. En la seva obra Cinc peces per a orquestra, Op.10, escrita el 1913, a partir de notes independents, modelades per la durada, l’alçada, el timbre i la dinàmica, crea una textura basada en punts sonors aïllats.




 5 Pieces For Orchestra, Op.10
1. Sehr ruhig und zart
Anton Webern




 5 Pieces for Orchestra, Op.10  
4. Fließend äußerst zart
Anton Webern




Ara bé, si no ens circumscrivim a aquest període artístic de principis del segle XX, el concepte puntillisme es pot aplicar a molts altres exemples musicals.



 Polifónica-monodia-rítmica (1951)
Luigi Nono




 Kontra-punkte (1952–53)
Karlheinz Stockhausen 





Cézanne i el problema de la forma 
Així i tot, el que s’ha exposat anteriorment només és vàlid per precisar una particular direcció del cubisme, del que precisament Seurat pot ser qualificat com a cap de fila: és a dir, la direcció que tendeix a superar la realitat substituint-la per un ordre abstracte. Però existeix un altre aspecte del cubisme que pren una altra direcció. És el que es remunta a Cézanne i que Picasso, Braque i Leger són, cada un amb el seu propi món poètic, els que en desenvolupen millor les premisses.

El segon aspecte del cubisme és el que no perd el contacte amb l’objectivitat, un cubisme bastant menys teòric i bastant més obert a les emocions directes del món real. Els motius d’interès que els cubistes tenien per Cézanne són més d’un, però el principal es basa en l’empresa cézanniana de contenir el possibilisme de la pintura impressionista. El que els cubistes retreien vivament als pintors impressionistes era la falta de rigor i de coherència estilística i, sobre tot, la debilitat per l’anècdota. 

Poc a poc i obstinadament, Cézanne havia aconseguit superar el que és “provisional” dels impressionistes amb una pintura concreta, sòlida i definitiva. Cézanne havia rebutjat la impressió en favor d’una comprensió més profunda de la realitat. 


En mig de la dispersió d’una cultura de la qual Cézanne també formava part, havia intentat construir alguna cosa ferma i constant, alguna cosa que no es trenqués a bocins. El món de la història i dels sentiments s’havia restringit; l’artista s’havia quedat sol. En el fons, el seu drama no era molt diferent del de Van Gogh, però mentre en Van Gogh s’havia imposat l’explosió dels sentiments, Cézanne havia comprimit i tancat els sentiments en la definició formal.


Camp de blat amb corbs (1890)
Vincent Van Gogh




La muntanya de Santa Victòria (1902-06)
Paul Césanne



Contemplant els paisatges provençals que Van Gogh i Cézanne van pintar al mateix període, la substància d’aquesta diferència es revela plenament: per a Van Gogh el paisatge és el teatre de la violència sentimental que el va afectar i el va alterar; per a Cézanne el mateix paisatge és una ferma realitat que vol conservar en la solidesa de la forma concebuda com l’únic refugi per a la inquietud dels sentiments.

El problema de la forma segueix sent el problema essencial de Cézanne. El seu ideal és un ideal de classicisme afirmat en un moment en que ja havia començat la crisi de tot possible classicisme. 





 El rellotger suís, així anomenava Stravinsky a Maurice Ravel. La precisió, la meticulositat, la planificació, no deixar cap detall a l’atzar, són trets característics de la personalitat creativa de Ravel, que denoten una especial preocupació pels aspectes formals de la composició, i que es reconeixen en tics estilístics recurrents, com l’obsessiva repetició de notes, els eixos immòbils  -l’immobilisme o estaticisme és un dels efectes d’aquestes singularitats-, o l’ús de pedals i obstinats.
En Gibet, de Gaspard de la Nuit: Trois Poèmes pour Piano d'après Aloysius Bertrand, és destacable la reiterada i obsessiva repetició de la nota si bemoll.

Gibet (1908)
Maurice Ravel


Com dèiem, algunes de les obres de Ravel es caracteritzen per la sensació d’immobilisme. En aquest cas concret produïda per la repetició obstinada d’un grup de quatre notes. 


Rapsodie espagnole  (1907-08)
Maurice Ravel



Tot i coincidir en algunes coses (tots dos van viure el canvi de segle: Cézanne (1839-1906), Ravel (1875-1937); tots dos surten de l’impressionisme; a tos dos els preocupa especialment la forma en el procés creatiu), Cézanne i Ravel no comparteixen en absolut, utilitzant les paraules de Mario de Micheli, la mateixa poètica. Ravel expressa la voluntat de no ser profund, de quedar-se en la superfície de les coses. Va confessar que el títol de la cèlebre Pavane pour une infante défunte el va escollir només perquè li agradava la cacofonia de les paraules infante-défunte. És sorprenent que aquest desinterès per l'autenticitat el portà fins i tot a afirmar que preferia una bona còpia a un original. 

En canvi, Cézanne busca la “veritat”, el fons de les coses. De tal manera que per pintar un paisatge, abans, l’ha d’estudiar geològicament.

Les diferències entre els dos artistes són profundes, ara bé, tots dos volen que les seves obres es defensin per si soles, com a música i com a pintura.



Cézanne va heretà de Coubert, com tots els impressionistes, l’odi contra les quimeres i la literatura en l’art. En la seva opinió, un quadre ha de viure només per la força de la pintura, ha de comptar només amb els mitjans que li són propis, sense ajudar-se de narracions patètiques o altres episodis. Però això, tant per ell com per a Coubert, no vol dir renunciar a captar el sentit de la realitat: “El meu mètode és l’odi per la imatge fantàstica, és realisme, però un realisme, enteneu-me bé, ple de grandesa; és l’heroisme del que és real”. Aquesta actitud de Cezanne vers la realitat és el que fa semblar “frívola” molta pintura impressionista.

Els jugadors de cartes (1890-92)

Paul Cézanne



El procediment creatiu de Cézanne no és ni científic ni exclusivament abstracte: per a ell, l’abstracció comença després d’aprofundir en el coneixement del tema. Cézanne estudia la natura escrupolosament, vol conèixer els seus secrets. “Per pintar bé un paisatge, abans haig de descobrir les seves característiques geològiques.” Quan parla de “veritat” del món real vol dir alguna cosa molt concreta. No vol fer una pintura genèrica de paisatge. “L’aroma dels pins, que és aspra al sol, ha de esvair-se amb l’olor verda dels prats, l’olor de les pedres i el perfum del marbre llunyà del la muntanya Saint-Victoire”. ”Això és el que s’ha de captar, i només amb els colors, sense literatura”.


La Montagne Sainte-Victoire vue de la carrière Bibémus (1897)

Paul Cézanne

Els colors són l’expressió de la profunditat en la superfície, s'eleven des de l'arrel del món. Cézanne vol que el quadre visqui amb vida pròpia, vol que sigui autònom, que existeixi només per la força de la pintura i que en ell no s’hi barregi la literatura, la música ni tan sols la ciència.  

El color també és forma per al pintor. És la famosa fórmula de Cézanne: la forma-color. El dibuix “en sí” no existeix: la naturalesa no dibuixa. El dibuix es troba ja en la plenitud de la forma. Com més color es necessita, creix i troba la seva harmonia, més apareixerà el dibuix en els objectes, però apareix en la forma. Per això, la pintura de Cézanne no pot ser una pintura gràfica o dibuixada, sinó una pintura plàstica, de volums. Aquesta exasperada voluntat de “donar forma” el porta a aquesta pinzellada plana, seca i constructiva con constitueix un dels elements bàsics del seu estil; el porta a simplificar, a condensar.

Una de les seves cartes més citades resumeix la seva poètica de la simplificació de les formes: “En la naturalesa tot està modelat segons tres mòdols fonamentals: l’esfera, el con i el cilindre. Es necessari aprendre a pintar aquestes senzillíssimes figures, i després ja es podrà fer tot el que es vulgui”.  

Home assegut (1905-06)
Paul Cézanne

Així toquem un altre punt essencial en la invenció formal cezanniana, el que potser hagi tingut més conseqüències per a l’art modern: l’inici d’una nova solució del problema de la perspectiva.

L’esforç de Cézanne per captar la forma plàstica de les coses per donar el seu pes i la seva substància l’impulsa inexorablement a mirar els objectes, no ja des d’un sol punt de vista, sinó des de diversos. Només així aconseguia captar millor els plans i els volums.

D’aquesta manera de “veure” resultava que, simultàniament, un objecte tendia a mostrar diversos costats de sí mateix, oferint-se a una nova disposició sobre el llenç, creant proporcions i relacions diferents de les acadèmiques i tradicionals.


Aquestes “irregularitats” introduïdes per Cézanne en el plantejament del quadre arribaran després, en el cubisme, a la destrucció completa de la perspectiva renaixentista.  


Pedrera de Bibémus (1895)
Paul Cézanne

Naixia així una nova dimensió de l’espai pictòric, és a dir, el sentit d’una dimensió que excloïa la idea de la distància, del buit i de la mesura.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada