En aquest període no és fàcil distingir en el moviment divergències
reals en direcció, però això no vol dir que no existien. Eren les divergències
que es basaven en el plantejament instintiu i el científic, diferències que més
tard arribaran a caracteritzar cada vegada més el treball de cada un dels
artistes.
A propòsit d’aquest punt, és a dir, del cientificisme
cubista, Picasso es va expressar
rotundament: “Matemàtiques,
trigonometria, química, psicoanàlisis, música i no sé que més han sigut
emparentades amb el cubisme per explicar-lo. Tot això no és només literatura, per
no dir insensatesa, i ha portat al resultat de cegar a la gent a base de teoria.” Però,
si aquest anticientificisme era fort en Picasso,
Braque i Léger, en molts altres artistes el cientificisme era determinant.
La història del cubisme està marcada per alguns moments
que presenten aspectes generals comuns gairebé tots els artistes. El primer
moment es el que va ser anomenat cubisme
analític. És el moment que succeeix
al cubisme primitiu, caracteritzat per plans senzills, amples i volumètrics,
que seguien donant una imatge disposada en profunditat.
El cubisme analític comença a finals de 1909: els plans
simples i amples es fragmenten encara més en facetes atapeïdes i contínues que
trenquen l’objecte, el desmembren en totes les seves parts i l’analitzen,
fixant-lo a la superfície de la tela on el relleu queda reduït al mínim. Aquesta
talla en facetes de l’objecte permet crear un joc rítmic minuciós i intens, en
el que el color, a vegades, es redueix a la monocromia.
Badía de Normandía
(1909)
Geoges Braque
Noia amb mandolina (1910)
Pablo Picasso
A aquest
moment el succeeix el del cubisme
sintètic, que alguns remunten a finals de 1910 i altres una mica més tard. L’element
fonamental del cubisme sintètic és la lliure reconstrucció de la imatge del
objecte dissolt definitivament per la perspectiva: l’objecta ja no és analitzat
i desmembrat, sinó que és resumeix en la seva fisonomia essencial sense cap
subjecció a les normes de la imitació. La síntesi té en compte totes o només algunes
parts de l’objecte que apareix en el pla de tela vistes per tots costats.
Guitarra i mandolina (1919)
Juan Gris
Apollinaire havia
definit com a òrfic el particular
cubisme sintètic de Delaunay. La seva
poètica es situa més enllà de l’esperit científic, orientant-se decididament a
una intuïció cristal·lina de la
realitat. Les seves composicions de 1911 i 1912, La Ciutat, La torre Eiffel
i Les finestres simultànies,
presenten justament, aquestes associacions d’imatges diverses, diferents però
simultàniament conjuntades per la compenetració dels plans de colors.
La ciutat
de París (1912)
Robert
Delaunay
Toure
Eiffel (1911)
Robert
Delaunay
Les finestres
simultànies (1912)
Robert
Delaunay
“Ja no són
pomes en una fruitera –diu Delaunay-,
o
una torre Eiffel o carrers o vistes exteriors el que pintem; és el batec del
cor mateix dels homes”. L’amor a allò que és cristal·lí, a una espiritualitat
aguda i a la punyent puresa del color els va venir a Klee i a Marc de la
suggerència de Delaunay.
És oportú recordar el que deia Juan Gris: “Per a mi el
cubisme no és un procediment, sinó una estètica, si és que no és, fins i tot,
una condició de l’esperit. I si és així, el cubisme ha de tenir una relació amb
totes les manifestacions del pensament contemporani. Es pot inventar aïlladament
una tècnica o un procediment, però no una condició espiritual.”
Gris és, sens
dubte, el més rigorós defensor del cubisme sintètic. Afirmava pintar no partint
de la realitat, sinó de la idea. La seva era una pintura ”deductiva” que anava
de l’universal al particular, de l’abstracte al concret. “Cézanne fa un cilindre d’una ampolla; jo parteixo
del cilindre per crear un individu d’un temps especial: d’un cilindre jo faig
un ampolla, una certa ampolla” – diu Gris.
Juan Gris
Des d’aquest moment, la llibertat de l’artista ja no té
límits. En Gris, la síntesi seguirà
referint-se a formes que coincideixen amb perfils objectius, però l’acostament
teòric a l’abstraccionisme és un fet consumat; no a l’abstraccionisme místic d’inspiració
kandinskiana, sinó a l’abstraccionisme fonamentat en el racionalisme metafísic.
Amb la llibertat del cubisme sintètic també s’havia
acabat la severitat de la línia recta i dels colors apagats. Efectivament, la
línia començava a flexionar-se i els colors purs i preparats adquirien
esplendor. Era el color fauve que retornava.
Els primers en tornar a una paleta més viva van ser Léger i Delaunay:
“El color –diu Léger-, va ser per a mi un tònic
necessari. En això Delaunay en cara
ens distingim dels demés. Ells feien una pintura monocroma, nosaltres policroma.
Delaunay continuava la línia dels impressionistes
amb l’ús dels complementaris un al costat de l’altre, el vermell i el verd. Jo ja
no volia col·locar dos colors complementaris junts. Voli arribar a tos que s’aïllessin;
un roig molt roig, un blau molt blau. Si es col·loca un groc al costat d’un
blau també dona un complementari: el verd. Així Delaunay
buscava el matís i jo no. Decididament m’orientava cap a la franquesa del color
i del volum, cap al contrast.”
Portuguesa (1916)
Robert
Delaunay
L’escala (1914)
Fernand
Léger
I juntament amb els colors es va passar als papiers collés.
Ja hem parlat del collage i de l’ús que en feien dadaistes i surrealistes. Els cubistes van ser els primers en utilitzar-lo amb finalitats ben diferents. Segons Apollinaire, el segell de correus, la tela encerada, trossos de tapisseria, sobres i altres materials aplicats al llenç en mig d’altres colors són com la introducció d’elements “des de molt temps abans impregnats d’humanitat” que enriqueixen el quadre amb un nou pathos, creant un contrast entre veritat i artifici. Però, en general, les explicacions donades pels crítics difereixen entre sí i, en molts cassos, són contradictòries.
Ja hem parlat del collage i de l’ús que en feien dadaistes i surrealistes. Els cubistes van ser els primers en utilitzar-lo amb finalitats ben diferents. Segons Apollinaire, el segell de correus, la tela encerada, trossos de tapisseria, sobres i altres materials aplicats al llenç en mig d’altres colors són com la introducció d’elements “des de molt temps abans impregnats d’humanitat” que enriqueixen el quadre amb un nou pathos, creant un contrast entre veritat i artifici. Però, en general, les explicacions donades pels crítics difereixen entre sí i, en molts cassos, són contradictòries.
Per exemple, l’opinió que el collage cubista
era una manera de reaccionar contra el pictoricisme evitant la pinzellada, es
contradeia amb el fet que, sovint, en les seves teles, els cubistes imitaven de manera verista autèntics objectes, com un tros de fusta o marbre amb les seves vetes i estries.
Aquesta és la meva manera de veure (molt personal i no
necessàriament encertada), la relació entre el moviment pictòric cubista
i la música de principis de segle XX: el cubisme musical és Stravinsky, al menys l ’Stravinsky dels primers ballets
russos.
Si Stravinsky
és Picasso, Debussy és Cézanne.
Tot comença amb la fragmentació, que posteriorment
donarà lloc a la idea de simultaneïtat, espacial en la pintura i temporal en
la música. La simultaneïtat en la pintura porta a la visió d’un mateix
objecte des de diferents angles i al trencament amb el eixos de la
perspectiva clàssica. En la música, la simultaneïtat es tradueix en una
superposició de plans sonors independents, que poden ser autònoms tant per la
tonalitat com per la mètrica com pel caràcter.
Debussy fa un
pas molt important en l’emancipació de la dissonància, en deslliurar els acords
de les funcions tonals i en incorporar nous girs i intervals melòdics, fruit
de la recerca de nous sistemes d’escales; però també fa un pas molt important
en disgregar la unitat tímbrica i compacte de l’orquestra i en la fragmentació
de la melodia i del discurs musical.
Aquests dos últims aspectes es poden apreciar molt bé
en Juex, aquest ballet en un sola
acte que el mateix Debussy qualificava de poema
dansat.
Jeux (1913)
Claude Debussy
En Jeux, la
música de Debussy es pot explicar
amb paraules que també servirien per descriure un quadre de Cézanne: fragmentació i contrast.
Tot i que estrenada dos anys abans, el ballet Petrushka de Stravinsky va molt més enllà del trencament del discurs musical.
A la fragmentació s’hi afegeix aquesta nova manera d’exposar esdeveniments
sonors simultanis, que, en ocasions, concorda perfectament amb la imatge de collage sonor.
Pretrushka
(1911)
Igor
Stravinsky
Ricciotto
Canudo, dramaturg i conegut crític de cinema proper al
moviment futurista deia de Stravinsky
el 1913: “Ell participa de la nostra
estètica, del cubisme, del sincronisme, de la simultaneïtat d’uns i del ritme
oníric nerviós i espontani dels altres.”
Per contrastar amb la música de Debussy i Stravinsky,
escoltem Preludi Festiu de Richard Strauss, també
estrenat el 1913, obra que reuneix les característiques més significatives de
la música neoromàntica: gran orquestra tímbricament molt homogènia, tendència
a la melodia infinita wagneriana, grans moviments direccionals dinàmics i de
gran amplitud i un sentit tonal estable.
Preludi festiu per a orgue i
orquestra (1913)
Richard Strauss
La música de Stravinsky,
al meu entendre, és la culminació del camí que van començar Debussy i Ravel, amb tot el que ja tenia d’innovadora la música
impressionista. És la ruptura definitiva de la mètrica, la polirítmia i la
simultaneïtat, la dissonància consolidada, la relativització (no la
supressió) de la tonalitat, la juxtaposició i el contrast més que el
desenvolupament i la direccionalitat.
La màxima expressió de tot això és La sacre du printemps, que juntament amb Pierrot Lunaire de Schönberg,
és de les obres que més influència ha tingut en el desenvolupament de la
música del segle XX.
La
sacre du printemps (1913)
Igor
Stravinsky
La relació del cubisme amb els Ballets russos passa per Pablo Picasso. Aquest és el creador de l’escenografia
–decorats, telons i vestuari- d’alguns dels ballets de la companyia de Diaghilev.
Picasso (amb gorra) i pintors de decorats sobre el teló de Parade
Teló de Parade (1917)
Pablo Picasso
Parade (1917)
Erik Satie
Disseny vestuari
de Le tricorne (1919-20)
Pablo Picasso
Esbós de l’escenografia de Le tricorne
Pablo Picasso
Le tricorne (1917)
(El sombrero de tres picos)
Manuel de Falla
Disseny vestuari per a Pulcinella
Pablo Picasso
Igor Stravinsky |
En aquells primers anys de la segona dècada del segle XX,
coincideixen a Paris la revolució cubista i el gran impacte que suposà
l’arribada de Diághilev amb els Ballets Russos.
Sergei Diághilev
Per fer-nos una idea de la repercussió que van tenir
els Ballets Russos en la vida cultural
parisenca, vegem algunes de les estrenes d’aquells anys:
1909
Les sílfides
F.Chopin
Le Pavillon d´Armide
Tcherepnin
Les Nuits égyptiennes
Anton Arenski
Danses polovtsianes
A.Borodin
1910
Carnaval
R.Schumann Stravinsky
Adolphe Adam
1911
Nikolai Tcherepnin Stravinsky
Sadkó
Rimski-Kórsakov Carl Maria von Weber
1912
Debussy Ravel
Le Dieu bleu
Reynaldo Hahn Mili Balakirev
1913
Debussy Modest Mússorgski Stravinsky Florent Schmitt |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada