LA NEGACIÓ DADAISTA
El cabaret Voltaire de Zurich
El moviment dadaista va néixer a Zurich el 1916. Tristan Tzara declarava en una entrevista a la ràdio francesa el
1950: “Per comprendre com va néixer Dadà cal que ens imaginem, per una part, l’estat d’ànim d’un grup
de joves en aquella espècie de presó que era SuÏssa en temps de la Primera
Guerra Mundial i, per altre part, el nivell intel·lectual de l’art i de la
literatura d’aquella època. (...) Estàvem decididament contra la guerra, però
sense per això caure en els fàcils plecs del pacifisme utòpic.”
El Cabaret Voltaire
de Zurich
En aquella època Zurich era el refugi d’innombrables personatges
irregulars. Hi havia desertors, emigrants polítics, objectors de consciència, agents
secrets i homes de negocis més o menys nets. Hi havia artistes, literats i
poetes, aterrats allà per motius diversos. Tzara i Janco, sorpresos per la
declaració de guerra de Romania, la seva pàtria, es van veure obligats a
quedar-se a Zurich, on s´hi trobaven ja per motius d’estudi: Tzara matriculat en els cursos de filosofia i
Janco en arquitectura.
Cabaret Voltaire
Al núm.1 del carrer Spielgasse de
Zurich
El comunicat de premsa que acompanyava l’obertura de la discoteca diu:
Cabaret Voltaire. Sota aquest nom s’ha format un grup de joves artistes i
escriptors amb l’objectiu de crear un centre d’entreteniment artístic. La idea
del cabaret serà que els artistes convidats vindran a donar actuacions musicals
i lectures a les reunions diàries. Els joves artistes de Zurich, sigui quin
sigui la seva orientació, estiguin convidats a presentar suggeriments i
contribucions de tot tipus.
Dadà i cabaret Voltaire
Aquest és un clip d'una pel·lícula sobre dada que he digitalitzat a partirde la la cinta de video. Ted Bachman
|
Tristan Tzara,
Marcel Janco, Hugo Ball, Jean Arp, Richard Huelsenback van ser els homes que van donar vida al
Cabaret Voltaire, on va néixer, el 1916, el dadaisme.
Karawane
Hugo Ball
|
En el número 12 del mateix carrer Spielgasse, aquell mateix any, hi vivia Lenin amb la seva muller Krupskaia. Els dadaistes es trobaven sovint
amb Lenin pel carrer però ignoraven completament qui era. Fins i tot Tzara va
jugar a escacs amb Lenin en el cafè de la Terrasse.
Cafè de la Terrasse de Zurich, 1916
Però no es pot dir que el moviment
dadaista de Zurich es comprometés directament en el camp de l’acció
revolucionària, cosa que en canvi sí que van fer els dadaistes alemanys. Allà,
els seguidors de Dadà, es va unir a la Lliga Espartaquista (Karl Liebknecht i Rosa Luxemburg) i bastants d’ells van prendre part en les lluites
de carrer
El dadaisme a Zurich es va mantenir en
l’àmbit d’una violenta negació intel·lectual. Com en l’expressionisme alemany,
el fons d’aquesta actitud era la protesta contra els falsos mites de la raó
positiva. Però, en el dadaisme, la protesta es porta furiosament fins les
últimes conseqüències, és a dir, a la negació absoluta de la raó. L’expressionisme
encara creia en l’art; el dadaisme
rebutja fins i tot aquesta noció.
Així doncs, Dadà és antiartístic,
antiliterari i antipoètic. La seva voluntat de destrucció té un blanc precís
que és, en part, el mateix blanc de l’expressionisme; però els seus mitjans són
bastant més radicals. Dadà està en contra de la bellesa eterna, contra l’eternitat
dels principis, contra les lleis de la lògica, contra la immobilitat del
pensament, contra la puresa dels conceptes abstractes i contra tot allò que és
universal.
Propugna, en canvi, la desenfrenada llibertat de l’individu, l’espontaneïtat,
l’immediat, actual i aleatori, la crònica contra l’atemporalitat, la contradicció,
el no allà on els altres diuen sí i el sí allà on els altres diuen no; defensa l’anarquia
contra l’ordre i la imperfecció contra la perfecció. Per tant, en el seu rigor
negatiu també està en contra del modernisme,
és a dir, l’expressionisme, el cubisme, el futurisme i l’abstraccionisme, acusant-los,
en última instància , de ser nous punts de cristal·lització de l’esperit, el
qual mai ha de ser empresonat en la camisa de força d’una regla, encara que
sigui nova i diferent. Cap esclavitud, ni tant sols de Dadà sobre Dadà.
El dadaisme no és tant una tendència
artístic-literària com l’acte extrem de l’antidogmatisme. El que interessa a Dadà
és més el gest que l’obra; i el gest es pot fer en qualsevol
direcció dels costums, de la política, de l’art i de les relacions. Només
importa una cosa: que aquest gest sigui una provocació
contra l’anomenat bon sentit, contra les regles i contra la llei; en conseqüència,
l’escàndol és l’instrument preferit
pels dadaistes per expressar-se.
El dadaisme també va més enllà del
significat o de la simple noció de moviment per convertir-se en una manera de
viure. Dadà és el desig agut de transformar la poesia en acció. Era, en definitiva, l’intent més exasperat de soldar la
fractura entre art i vida, el primer i dramàtic anunci de la qual havia sigut
donat per Van Gogh i Rimbaud.
Euphoria Dadà, 1917
Marcel
Janco
No existeix cap corrent musical dadaista propiament dit, però sí que
podríem parlar d’obres musicals escrites sota la influència de les idees dadaistes.
Potser el músic contemporani al moviment dadaista que
s’hi va aproximar més va ser el txec Erwin
Schulhoff. Aquesta Sonata n’és un bon exemple.
Sonata
eròtica
(1919)
Erwin Schulhoff
Però, el gust per la provocació i l’escàndol que caracteritzen els actes de Dadà no és nou.
Així, per exemple, la Simfonia dels adéus
(Simfonia núm.45 de J.Haydn) es
podria considerar una transgressió, un atreviment que va en aquesta línia. Però molt més agosarat i
provocador va ser Erik Satie el 1893, quan va compondre Vexations, una obra basada en un sol tema que, com va escriure el
mateix Satie en la partitura «Per tocar-se 840 vegades seguides aquest
motiu, serà bo preparar-se prèviament, i en el major silenci, per immobilitats
serioses»
Vexations (1893)
Erik Satie
|
Després de viure a Zurich, Tristan Tzara se’n va anar a París. París
era el centre cultural del món, allà hi vivien tots els artistes d’avantguarda i
intel·lectuals de tota mena vinguts d’arreu. La vida nocturna dels anys 20 a Montparnasse
era intenssissima, sobretot a l'entorn dels cèlebres cafès i cabarets: Le Dôme, La Coupole,
La Rotonde, La Closerie des Lilas, Le Boeuf sur le toit. La pel·lícula Midnight in Paris de Woody Allen reflecteix perfectament aquest ambient.
Midnight in Paris
Woody Allen
Le Boeuf sur le Toit
Darius Milhaud
En aquests ambients hi predominava el jazz i la música americana (Cole Porter, Gershwin...), però també molts músics europeus participaven d’aquestes trobades. Entre aquests músics, i potser els més propers a les avantguardes artístiques, destaquen els membres del grup dels sis: George Auric, Louis Durey, Darius Milhaud, Francis Poulenc i Germaine Tailleferre.
Tzara cantant una cançó de George Auric
El grup dels sis va néixer sota el magnetisme d’Erik Satie, suggestiu i transgressor, que
per la seva personalitat va atraure també altres personatges del món
cultural: Jean Costeau, Francis Picabia ... Recordem que ell mateix, durant un
temps, es va guanyar la vida fent de pianista en cabarets a Montmartre i
Montparnasse.
Entr’acte (1924)
Ballet Relache
Erik Satie / Francis Picabia
Per aquests cabarets, Satie va compondre algunes cançons,
com La Dive de l’Empire i Piccadikky, que ja hem pogut escoltar en el
Capítol 3 (II) o Je te veux que podem
escoltar aquí.
Je te veux
Erik Satie
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada