A Alemanya
El fenomen de l’expressionisme es manifesta,
sobre tot, a Alemanya. Aquí, el règim imperial, feudal i militarista de Guillem
II accentuava totes les contradiccions socials i polítiques. La ideologia
pangermànica, no només havia corromput moral i políticament la burgesia
alemanya sinó també alguns estrats populars. El petit burgès adorava la casta
militar dels “Junkers” (noblesa terratinent que va dominar Alemanya al segle
XIX). Alemanya, encegada per un somni de glòria i domini, s’encaminava a grans
passes cap a la guerra.
El messianisme socialista de gran part de la
cultura alemanya que va surgir al voltant de la dècada de 1880 quedava ja fora
joc. D'aquesta manera, en el camp de les arts, malgrat els gravats i les litografies de Jäthe Kollwitz, es passava del naturalisme a l’expressionisme.
Litografia (1927)
Käthe Kollwitz
Aquest pas es fa d’una manera complexa i fins
i tot confusa. Malgrat tot, en el món literari és possible identificar, a parer
nostre, alguns elements característics de l’expressionisme:
1.- El desenvolupar la llibertat i les potències alliberadores de la natura contra el filisteisme i la falsa
moral burgesa. Això ho fa Frank Wedwkind amb el seu teatre: oposar la sinceritat de les passions i la violència dels impulsos primaris als convencionalismes a les normes, a la
respectabilitat i a les mentides de la vida burgesa.
2.- No caure en la vulgaritat i en la duresa
de la societat civil i refugiar-se en el “regne inalienable de l’esperit”, on
cap força externa pot penetrar i portar desordre. En la literatura Georg Trakl seria el màxim exponent.
3.- Oposar-se activament en sentit crític i
polèmic, amb objectius específics i fins i tot polítics. Heinrich Mann, en la seva novel·la El súbdit, escriu la més càustica i amarga sàtira del seu temps
sobre Guillem II.
Aquestes indicacions literàries sobre tres elements fonamentals de la
tendència expressionista es refereixen als anys precedents a la primera Guerra
Mundial. Des d’ara, però, podem unir a cada un d’aquests aspectes, per no
limitar-nos només a exemples literaris, el nom de tres artistes: Nolde, Klee i Grosz. Són els
noms de tres pintors expressionistes alemanys dels més significatius, que
resumeixen en si mateixos el sentit global d’aquest tendència. Així i
tot, aquestes indicacions només ofereixen una línia orientativa, ja que el
problema és més dificultós.
Aquestes tres característiques de l’expressionisme que hem mencionat, no es
perceben en cada un del artistes en estat pur ni de la mateixa manera, però els
símptomes de la crisi de la unitat del segle XIX i els mites de l’evasió, tot
això, en l’expressionisme alemany, s’accentua
i es porta fins les últimes conseqüències.
En una conferència dedicada a l’expressionisme en la poesia, celebrada el
desembre de 1917, Kasimir Edschmid exposa els caràcters i els
elements que ja hem explicat i, a més, tracta de les raons de la polèmica
antinaturalista i antiimpressionista ja exposades per Hermann Bahr, però ara plantejades amb més
claredat.
"El naturalisme
va deixar al descobert la realitat sense maquillatge, va treballar sobre dades
externes, sobre les aparences, però, amb quina força! L’acció del naturalisme no
l’hem de jutjar per ella mateixa sinó pel que va despertar, ja que va donar
vida a les coses: cases, malalties, homes, misèria, fàbriques. En posar en
evidència certes exigències pròpies de l’home, el naturalisme va fer un pas cap
a l’essencial.
(...) El recent
arribat impressionisme va aspirar a la síntesi, i en certa manera ho aconseguí,
però va ser l’art del cop de vista. No
van faltar el temes ni les habilitats, però sovint nomé s’aconseguí efectes
descriptius. No es va captar l’essència de les coses ni el seu significat
últim, perquè el llamp de la creació només els havia il·luminat un instant.
(...) L’arribada
del nous artistes va deixar l’impressionisme en sensacions i fets descarnats. Ells
ja no es sentien vinculats als conceptes ni als drames personals de la psique
burgesa i capitalista. L’instant era substituït per l’acció del temps. Es va
arribar, sobretot, contra el fraccionament atomístic dels impressionistes, a un
sentiment del món de gran apertura, captant l’essència originària dels
sentiments humans.
(...) L’artista
expressionista transfigura tot l’espai. Ell no mira: veu; no explica: viu; no
produeix: recrea; no troba: busca. La concatenació del fets –fàbriques, cases,
malalties, prostitutes, crits i fam-, és substituïda per la seva
transfiguració. Una prostituta ja no es representa arreglada i maquillada com
el seu ofici requereix: apareixerà sense perfums ni coloret, sense bossa ni
cama que balancegi, però la naturalesa del seu caràcter haurà de ressaltar tan
viva en la senzillesa de la forma que aparegui saturada de tots els vicis, les
passions, les baixeses i les tragèdies de que estan fets el seu cor i el seu
ofici.
(...) El món ja
existeix; no té cap sentit fer-ne una rèplica. La funció principal de l’artista
consisteix en indagar els seus moviments més profunds i el seu significat
fonamental, i en recrear-lo."
En aquests fragments s’aclareixen alguns dels caràcters dominants de la
tendència expressionista. Entre altres coses, en les afirmacions d’Edschmid es fa palès una enèrgica “deshistorització”
del sentiment; és el camí cap a una concepció existencial de l’art: captar la
realitat, sota la closca del que és transitori, captar el seu nucli etern i
immutable.
Els artistes expressionistes reben moltes influències ideològiques, en
primer lloc la de Nietzsche. El seu
brillant nihilisme neoromàntic, del que emergeixen també aspres atacs contra
els “valors” de la societat burgesa, suggestiona als millors escriptors, poetes
i artistes de l’època, des de Thomas
Mann fins a Grosz, però també a Strindberg i Munch, que van exercir una forta influència en l’expressionisme alemany.
Tampoc hem d’oblidar que , precisament en aquests anys, comencen a aparèixer
algunes de les obres més importants de Freud,
les anàlisis de les quals van exercir una
indubtable fascinació en determinats ambients culturals i artístics.
Però la influència més gran sobre els expressionistes alemanys la van
exercir els artistes francesos, Van Gogh
i Munch. L’exposició que Munch va fer a Berlín el 1892 produir una profunda impressió entre els joves artistes. Ja havia estat anteriorment a Berlín l'any 1890, i hi havia pintat un dels seus quadres més al·lucinants: Gelosia.
Eifersucht (1890)
Edvard Munch
Però a més de les exposicions de Munch
ens hem de referir també a les de Van
Gogh, Gauguin i Cézanne a Berlín (1904); les de Van Gogh a Dresden (1905) i Berlín
(1908); les de Matisse a Berlín (1907) i Munich (1909); la de Cézanne també a Munich (1909). I a tot això cal afegir-hi els freqüents contactes dels artistes alemanys amb París.
Die Brücke
Die Brücke
El primer grup d’expressionistes alemanys organitzat va ser el que a 1905
es van autoanomenar Die Brücke (El
Pont). El grup, doncs, és contemporani al Saló en el que els fauves van ser batejats per la crítica. La
formació del grup va ser a Dresden, i els fundadors van ser Kirchner,
Bleyl i Schmidt-Rottluff. Nolde i Pechstein s’hi afegiren el 1906 i Otto Müller el 1910. Van
Dongen, que havia exposat amb Matisse,
Vlaminck, Darin i altres francesos al Salon
d’Automne de 1905 també va ser membre de Die Brücke l’any següent i va servir d’intermediari amb el fauves. Pràcticament podríem dir que Kirchner fou el cap visible del grup.
Deien que volien “atraure tots els elements revolucionaris i en fermentació”,
però, possiblement, el que els unia era l’impuls de destrucció de tots els cànons que poguessin obstaculitzar la fluida manifestació de la inspiració immediata, igual que els fauves, cadascú a través del seu propi
temperament. Un dels punts de partida de la poètica expressionista és el no poder sofrir cap llei ni disciplina i, en canvi, obeir a les pressions emotives del propi ser.
En realitat, però, aquesta força psíquica i psicològica de la
inspiració no es manifesta en Die
Brücke fins cap el 1910, i no en
tots: en Kirchner, en Müller, en Nolde sobretot i bastant menys en els altres. En els primers anys els seus quadres són, més que res, una espècie d’excitació,
de concitació impressionista. Les seves pintures no són gairebé mai agradables,
ni hedonistes ni brillants; al contrari, en elles sempre hi ha alguna cosa d’estrident i de grotesc. La influència francesa són visibles, però
sense una gran preocupació per la forma. Ja en les primeres manifestacions era
evident que per a ells el contingut superava a l’interès per la perfecció
formal.
Bailarines de Czardas (1908)
Ernst Kirchner
Ernst Kirchner
Le Christ parmi les
enfants (1910)
Emil Nolde
Els artistes que van més avançats
en l’evolució del grup són Müller, Kirchner i Nolde, però és Kirchner, amb un llenguatge sec i vibrant, l’artista
de Die Brücke que realitza una imatge
verdaderament nova i figurativament original. És el poeta de la ciutat, de la
vida artificial, dels carrers, de cocottes dibuixades amb un traç estret, com si fos el resultat d’una imperceptible descarrega
nerviosa.
Dues cocottes
Ernst Kirchner
Cinc dones al carrer (1913)
Ernst Kirchner
Hi ha en Kirchner una hipersensibilitat que es tradueix
en formes tenses i agudes, en colors àcids, en descomposicions de figures. El Kirchner més significatiu seguirà sent
el dels carrers berlinesos, el de l’Escola
de dansa de 1914, de l’Autoretrat
de 1918, el tot nervi a flor de pell i
estremiments, elèctrics i contrets.
Escola de dansa
(1914)
Ernst Kirchner
Autoretrat (1918)
Ernst Kirchner
L’any 1911 el grup Die Brücke es trasllada a Berlín. Però ja a
finals de 1907 Nolde havia sortit del grup, i a partir d’aleshores serà
sempre un solitari. Nolde era un alemany del nord, i també ell es va
sentir atret pel mite del salvatge i del primitivisme, com els seus amics de Die
Brücke. Com Kirchner, que anava a estudiar els fetitxes negres del Museu
Etnològic de Dresden. I igual que molts altres expressionistes, seguint els
passos de Gauguin, també viatjarà a països
exòtics. Però per Nolde, el primitivisme no serà tant sols la recerca de l’estat de
puresa o el desvincular-se de les normes socials, serà el descobriment del que
és primordial, d’aquella primera substància de l’univers que és el principi de
la metamorfosi de la matèria. Veu en l’art dels pobles primitius que l’essència
de la natura es comunica directament: “El gran mar sorollós encarà està en
estat primordial, i el vent, el sol i fins i tot el cel estrellat encara és com
fa cinc mil anys.”
L’univers de Nolde fa poc
que ha sortit del caos primigeni: terra, cel i mar s’uneixen en una vasta,
tèrbola i fumejant abraçada en la que esclaten sordes fogonades rogenques, s’encenen
inesperades flamarades grogues i la naturalesa sembla dilatar-se per una fosca
i dilatada gestació.
Núvols rojos
(1927)
Emil Nolde
Un sentiment tràgic de
la natura presideix la creació de Nolde. Per a ell els colors tenien “una vida
pròpia”, eren “ploraners o riallers, càlids i sants, com cançons d’amor i d’erotisme,
com cants i esplèndides corals. I continua dient “(...)Fortes i intenses
taques de color s’eixamplen sobre la tela com s’expandeix en l’aire un cop de
gong, i a dins d’aquella taca condensada els crits de por i de dolor dels
animals.”
Paisatge (1925)
Emil Nolde
De l’aquarel·la de 1908 als
quadres de la naturalesa de 1916, l’evolució del paisatge noldià es pot dir que
queda completa. Després només es tractarà d’amplificar les intuïcions precedents.
L’esquema del seu paisatge és simple; és l’esquema holandès: horitzó baix i cel
alt.
Paisatge nocturn Flandes nord (1915)
Emil Nolde
El mar al capvespre (1915)
Emil Nolde
Però, juntament amb els
paisatges, que constitueixen la part més alta de la seva obra i que pinta amb
la mateixa intensitat fina la mort, s’hi ha d’incloure els quadres figuratius. Comencen
a aparèixer amb tota la seva plenitud cap el 1909, després d’una greu malaltia.
Es tracta dels primers quadres de temàtica religiosa. El sopar i Pentecostes marquen el pas d’un sentiment
estètic exterior a un sentiment de valor interior.
El sant
sopar (1909)
Emil Nolde
Tots els quadres de tema bíblic pertanyen a la inspiració mística de Nolde
bastant més que els seus paisatges. La visió del que és grotesc no té res del
moralisme sarcàstic d’Ensor; al contrari, és una cosa que més aviat
troba les arrels en el misticisme teutònic medieval.
Crist
humiliat (1909)
Emil Nolde
Vida de
Crist (1911-12)
Emil Nolde
Els compositors expressionistes més importants van
ser Schönberg i els seus deixebles Berg i Webern.
En un principi la música expressionista es va basar
en harmonies que es van anar fent cada cop més cromàtiques, fins que,
eventualment, es van arribar a utilitzar les dotze notes de l’escala
cromàtica de manera lliure. Això va resultar ser el que anomenaríem
posteriorment l'atonalisme, que vindria a ser
l’absència total de la tonalitat.
Cronològicament coincident amb Die Brücke, les
Cinc Peces per a Orquestra Op.16 de Schönberg són un
magnífic exemple per a veure els trets essencials de la música
expressionista.
Característiques de la
música expressionista
Dissonàncies
Explora els extrems dels àmbits de tessitura i de dinàmica.
Crescendos extrems: de ppp a fff.
Ritmes complexos i irregulars sense sentit del compàs.
Textura molt complexa .
Elevat grau de tensió.
Explora el color instrumental.
Ús de tècniques que alteren el timbre dels instruments.
No es reconeixen temes.
Melodia atonal.
Melodia fragmentada que passa per diferents instruments.
Melodia angular i disjunta que també utilitza notes repetides o motius
curts.
Motius melòdics disposats
en sentit retrògrads i invertits. A la carta que envià a R.Strauss, en la que adjuntava les Cinc pecs per a orquestra, Arnold Schönberg va escriure: “Cap arquitectura, cap construcció, únicament un canvi ininterromput de colors, ritmes i estats d’ànim”
IV. Peripetie
Cinc Peces per a orquestra Op.16 (1909)
Arnold Schönberg
Del mateix any i tant expressionista com les Cinc Peces per a orquestra Op.16 de Schönberg és l’obra Cinc moviments per a Quartet de cordes, op. 5 d’Anton Webern
III.
Molt mogut
Cinc moviments per a Quartet de
cordes, op. 5 (1909)
Anton
Webern
Comparar aquestes peces de Schönberg
i Webern de 1909 amb les que escrivia
Stravinsky en aquells anys (Feu d’artifice, 1908) és com comparar un
quadre abstracte amb un de figuratiu. Aquestes diferències conceptuals van dividir pràcticament el món creatiu musical del segle XX europeus en dos grups de compositors:
1) Continuadors, d’una manera o altra, de la tradició tonal (Stravinsky, grup
dels sis, politonalitat de Béla Bartók, Gebrauchsmusik de
Hindemith ...)
2) Seguidors de les
experiències atonals, que portaran al serialisme dodecafònic (Schönberg i l’Escola de Viena, música
aleatòria i estocástica, concreta, electroacústica i electrónica…)
Scherzo Fantastique, Op.3 (1908)
Igor Stravinsky
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada