divendres, 7 de juny del 2019

CAPÍTOL 6 SOMNI I REAITAT EN EL SURREALISME


SOMNI I REAITAT EN EL SURREALISME



La reunió dels amics (1923-34)
Max Ernst


El problema de la llibertat
El que Dadà no podia fer per la seva pròpia naturalesa ho va intentar el surrealisme. Dadà trobava la seva llibertat en la pràctica de la negació; el surrealisme intenta donar a aquesta llibertat el fonament d’una “doctrina”. És el pas de la negació a l’afirmació. Moltes de les posicions dadaistes es mantenen destructives però adquireixen una fisonomia diferent.

Si l’anarquisme pur dels dadaistes apuntava únicament als humors absurds de la seva polèmica, arribant, com a molt, a la concepció de llibertat com un vitalista refús de tota convenció, el surrealisme es presenta amb la  proposta d’una solució que garanteixi a l’home una llibertat positivament realitzable. Al refús total, espontani i primitiu de Dadà, el surrealisme oposa la recerca experimental i científica, recolzant-se en la filosofia i en la psicologia. Dit d’una altra manera, oposa a l’anarquisme pur un sistema de coneixement. 

La posició de Dadà era una posició provisional, produïda per la nàusea de la guerra i perseguida en l’esfondrament de la postguerra. Ara els temes havien canviat, i la situació tendia a congelar-se. Els escàndols eren menys eficaços per mantenir viu el significat de la revolta intel·lectual contra la societat. Així i tot, la fractura de la crisi continuava oberta i seguia produint aflicció.  

La consciència d’aquesta fractura en el surrealisme va ser, des del principi, agudíssima: fractura entre art i societat, entre món exterior i món interior, entre fantasia i realitat. Per aquest motiu, tot l’esforç del surrealistes va tendir a trobar una mediació entre dues ribes, un punt de coincidència que permetés posar remei a les laceracions de la crisi. En l’expressionisme i en el propi dadaisme també hi trobem el sentiment de la fractura i de la crisi, però només en el surrealisme la recerca de solucions va ser una obstinació específica.  


El problema de la llibertat segueix sent la qüestió fonamental dels surrealisme. Per això, igual que Dadà, tampoc es presenten com una escola literària o artística. El lema de Rimbeau, “La literatura és una idiotesa””, és també el seu lema: l’aposta que estava en joc és més important que l’art de fer quadres o escriure versos.
L’art autèntic d’avui –escriu Breton al 1926-, està lligat a l’activitat social revolucionària: tendeix a la confusió i a la destrucció de la societat capitalista”.

D’esquerra a dreta: Tristan Tzara, Paul Éluard, André Breton, 
Jean Arp, Salvador Dalí, Yves Tanguy, Max Ernst, 
René Crevel i Man Ray,
París 1930

Vet aquí, doncs, un altre dels aspectes nous del surrealistes: la voluntat de superar les posicions de protesta i de rebel·lió per arribar a una explícita posició revolucionària.
Dit això, però, segons els surrealistes, el problema de la llibertat presenta dues cares: la de la llibertat individual i la de la llibertat social, a la que s’hi ha d’arribar a través de la revolució, és premissa indispensable per a realitzar la completa llibertat d’esperit. 

De 1923 a 1935, la investigació de Breton, guia espiritual del moviment, es dirigeix a aclarir aquests dos termes de la qüestió. Dos noms, que en l’aventura surrealista tindran un pes determinant, presideixen aquesta investigació: Marx i Freud. Marx com a teòric de la llibertat social; Freud com a teòric de la llibertat individual. En aquest sentit, proclamen l’adhesió al materialisme dialèctic i atribueix una particular importància a la psicologia del procés del somni, tal com Freud l’ha explicat. 

 La voluntat del surrealisme d’irrompre en la història, i fins i tot en la política, per crear les condicions de llibertat material i espiritual de l’home, és una voluntat moderna. El que és realment decisiu en el surrealista és que es tracta d’un moviment que sent en el seu conjunt la necessitat de teoritzar i realitzar tal exigència.


Posició política


El surrealisme es va inclinar decididament cap a la política l’estiu de 1925, un any després de la publicació del Primer Manifest, escrit per Breton. Dos anys més tard, Aragon, Breton, Eluard i Péret entraven al Partit Comunista francès. 


       André Breton, Paul Eluard, 
  Tristan Tzara et Benjamin Perret.


Les diferències, però, no van tardar a manifestar-se, tant entre els surrealistes i el PCF, com entre els mateixos surrealistes. El 1933 Breton i Eluard van deixar el Partit Comunista. Així i tot, l’orientació general del moviment no va canviar, i la guerra d’Espanya unirà a tots els surrealistes contra el feixisme franquista. 



Esperant l’execució (1937)
André Masson


Al juny de 1936, Eluard deia en una conferencia celebrada a Londres: 
“Ha arribat el temps en el que tots els poetes tenen el dret i el deure d’afirmar que es troben profundament arrelats en la vida dels demés homes, en la vida comú (...)  Hi ha una paraula que sempre m’ha emocionat i m’ha fet sentir una gran esperança; la més gran, la de vèncer a les potències de la ruïna i de la mort que plana sobre els homes; aquesta paraula és: fraternització.(...) Els poetes dignes d’aquest nom, com els proletaris, es neguen a ser explotat. La poesia verdadera està en tot els que no s’ajusta a aquesta moral, a una moral que, per mantenir el seu ordre i el seu prestigi, no sap fer altra cosa que construir bancs, casernes, presons, esglésies i prostíbuls. ”
  

Aquestes paraules assenyalen bastant, per sobre de les diferències personals o de partit, l’orientació viva, oberta i rica dels surrealistes en un moment difícil de la història d’Europa. 



L’automatisme


En el text d’Eluard queda per explicar la unió d’aquests noms: Marx, Sade, Lautréamont... El “diví marquès” i l’autor de Chants de Maldoror són posats com exemples d’una profunda rebel·lió moral: Sade, perquè “va voler retornar a l’home civilitzat la força del seus instints primitius”; Lautréamont, per la desenfrenada violència del seus sentiments; ambdós, resumint, perquè lluitaven aferrissadament contra el que és falç i artificial, contra una “realitat mentidera i indigent” que humilia l’home.


Marquès de Sade


Sade és considerat pels surrealistes com “la més autèntica anticipació de Freud i de tota la psicologia moderna”. La qüestió és: restituir a l’home la seva potència, que segles de prejudicis, d’ofenses i d’inhibicions han trepitjat. També això és una revolució, i a aquesta revolució individual Freud va aportar algunes eines insubstituïbles en els seus estudis particulars sobre la psicologia del somni i de l’inconscient.
En el Primer Manifest Breton ret homenatge explícit al fundador del psicoanàlisi: “Gràcies a ell -explica- la imaginació tal vegada estigui a punt de reconquerir els seus drets”. 

Una part important de la nostra vida la passem dormint. Perquè, doncs, no serà possible pensar en el punt de trobada d’aquests dos estats, somni i vigília, aparentment contradictoris, en el que tots dos es resolguin donant lloc a una espècie de realitat absoluta, de surrealitat? Aquesta és la perspectiva surrealista de Breton

És necessari aprendre a deslliurar les forces del nostre jo inconscient, fins i tot en l’estat de vigília; és necessari trobar la manera de fer intervenir en la vida dissipada dels nostres dies la veu soterrada del nostre esperit. 

Heus aquí el que és el surrealisme, un mitjà d’alliberament total de l’esperit i de tot el que se li assembli


La pintura metafísica és un moviment pictòric que neix a Itàlia a l’entorn de la primera Guerra Mundial. El capdavanter d’aquest moviment fou el pintor Giorgio de Chirico.
El seu ideal és anar més enllà del món empíric. Naturalment, l'obra de diferents investigadors de la ment humana va deixar la seva empremta en la pintura metafísica, i en destaca sobretot per la seva enorme influència la psicoanàlisi de Sigmund Freud.

Allò que més destaca en l'aspecte visual d'aquest moviment és l'ús continuat d'imatges oníriques, que consisteixen habitualment en places de ciutats imaginàries, probablement italianes, en les quals una barreja d'objectes juxtaposats conformen un món visionari més arrelat en el funcionament de l'inconscient que no pas en la realitat física convencional o en la raó desperta. El moviment metafísic va ser essencial per al desenvolupament del surrealisme, el dadaisme, el realisme màgic o l'art conceptual.

Viquipèdia


Piazza (1913)
Giorgio de Chirico







Segons Breton, el surrealisme és “automatisme psíquic pur, per mitjà del qual s’intenta expressar, verbalment, per escrit o de qualsevol manera, el funcionament real del pensament. És un dictat del pensament, sense la intervenció reguladora de la raó, aliè a tota preocupació estètica o moral”.  

André Breton

“Automatisme” és, doncs, la paraula clau de la poètica surrealista. Breton aconsella: “Escriviu de pressa, sense tema preconcebut, escriviu suficientment de pressa per no poder refrenar-vos i per no tenir la temptació de rellegir el que heu escrit. La primera frase se us acudirà per ella mateixa, ja que a cada segon que passa hi ha una frase, estranya al nostra pensament conscient, que desitja exterioritzar-se”.  




L’expressió figurativa

Però, arribats a aquest punt, es planteja el problema de l’expressió figurativa. La pintura i l’escultura no gaudeixen de la mateixa possibilitat que la ràpida transcripció automàtica de la paraula. Pierre Naville, director de la revista Révolution Surréaliste, el 1925 va arribar a dir que “no existeix una pintura surrealista”.


A aquesta afirmació Breton va respondre amb un assaig publicat l’any 1928 en el qual defensava que l’error perpetrat al llarg de la història ha estat pensar que els models en la pintura només es podien prendre del món exteriors: “l’obra plàstica, per respondre a la necessitat de revisió absoluta dels valors reals sobre els que avui tots els esperits estan d’acord, s’inspira, doncs, en un model interior o no podré ser”.

La interioritat a que es refereix Breton no és, certament, aquella a la que pretenia referir-se Kandinski. No hi ha res més allunyat dels surrealistes que l’espiritualisme kandinskià. 
La pintura surrealista parteix d’un principi bàsic, la presa de consciència de la “traïció” de les coses sensibles: les “coses” estan fixades en l’esclavitud d’una societat equivocada, i elles mateixes són esclaves de la lògica convencional i es troben sotmeses al gris usatge dels costums.
Així doncs, l’objectiu de la pintura surrealista és subvertir les relacions de les coses, contribuint a precipitar la crisis de consciència general, que és la primera finalitat del surrealisme.
Però la pintura surrealista també tendeix a la creació d’un món en que l’home trobi el meravellós: un regne de l’esperit on s’alliberi de tot el pes, de tota inhibició i i de tots els complexes, conquerint una llibertat inigualable i incondicional.   

Conseqüentment, la poètica de l’automatisme portat al fet plàstic va impulsar als surrealistes al descobriment d’una sèrie de procediments. No tots foren originals , en efecte, alguns ja s’havien inventat en l’època dadaista, com el fotomuntatge o el collage, però el surrealisme en va modificar el caràcter i els orientà cap a altres significats. 

Un dels principis creatius del surrealisme és la dissimilitud de les imatges que proposa. És a dir, que no aproxima dos fets a dos realitats que d’alguna manera s’assemblin, sinó dues realitats el més allunyades possible l'una de l’altra.  
 “Bell com la trobada casual d’una maquina de cosir i un paraigua en la taula d’operacions”, escriu Max Ernst.  

Objectes surrealistes” de Man Ray






Les primeres obres de “música concreta” de Pierre Schaeffer tenen un caràcter surrealista a causa de la juxtaposició inesperada d'objectes de so, com els cants de sacerdots balinesos, una barcassa al riu Sena i el soroll de cassoles en Etude aux casseroles (1948) o en Prosopopée I (Simfonia per un home sol, 1949-50)

Etude aux casseroles (1948)
Pierre Schaeffer


Prosopopée I 
(Simfonia per un home sol, 1949-50)
Pierre Schaeffer 





L’artista surrealista, quan acosta dues imatges de la realitat que semblen inconcebibles, negant així la seva dissimilitud, provoca  a qui l’observa un “shock” violentíssim que posa en marxa la seva imaginació per insòlits indrets de l’al·lucinació i del somni.  




Telèfon llagosta(1936)
Salvador Dalí

La imatge surrealista és, doncs, un atemptat al principi d’identitat. Els anomenats “objectes surrealistes” no tenen cap altre significat. En aquests cassos l’automatisme es posa en marxa per l’impuls gratuït d’un objecte “trobat” que actua de “provocador òptic”. El procediment és anàleg al del fotomuntatge o collage en la seva accepció ernstiana. Els precedents dels “objectes surrealistes” els hem de buscar en algunes proves dadaístiques de Duchamp i de Picabia.


Partint d’aquelles primeres suggestions el surrealisme ha recorregut un llarg camí, especialment cap a l’any 1930. Els “objectes” inventats s’han classificat en grups segons la seva categoria: “objectes transsubstanciats”, d’origen afectiu; “objectes per a projectar”, d’origen oníric; “objectes-màquines”, d’origen fantàstic-experimental; “objectes-models” d’origen hipnòtic, i molts d’altres.

Potser el més significatiu sigui el primer grup, els inicis del qual es remunten a Giacometti, amb la seva Boule suspendue (1930).

Boule suspendue (1930)
Alberto Giacometti

Aquesta obra és encara massa plàstica, massa escultural des del punt de vista surrealista. Mirar aquests “objectes” amb ulls estètics seria trair el seu caràcter. 


Així doncs, l’automatisme surrealista es pot provocar de diferents maneres. L’únic que cal fer és trobar la manera d’intensificar la irritabilitat de les facultats de l’esperit. A més dels procediment ja descrits del fotomuntatge i de l’objecte “trobat”, Max Ernst en suggereix un altre, el que ell anomena frottage. El procediment és bastant senzill i recorda un joc infantil, el de col·locar un full de paper sobre una moneda, fregar per sobre amb un llapis per fer sortir l’efígie. Ernst ho va fer amb trossos de fusta, fulles vegetals, tela de sac, etc


L’Evadé (1925)
Max Ernst

    

L’aplicació d’aquest procediment per part d’Ernst es remunta al 1925, i ell mateix recorda que el precursor de la teoria del “provocador òptic” va ser Leonardo da Vinci:



 Heu-lo aquí: si observes algun mur ple de brutes taques o en el qual es destaquen pedres de diverses substàncies, i si et proposes idear un paisatge, podràs veure allà, sobre aquest mur, les imatges de diferents paisatges, muntanyes, rius, roques, arbres, planures, grans valls i colls de múltiples formes; podràs veure allà encara nombroses figures de batalles i de ràpides accions, estranys aspectes de rostres i actituds, i altres infinites coses que podràs integrar en formes d'art.”



La intuïció d’Ernst amb l’objecte “trobat” serà desenvolupada per Salvador Dalí amb la seva teoria de la imatge múltiple o imatge paranoica. Segons Dalí, es tracta d’una activitat paranoico-crítica, és a dir, del “mètode espontani de coneixement irracional basat en l’associació interpretativo-crítica dels fenòmens del deliri”.

Dalí explica que “sobre la base d’un procés netament paranoic ha sigut possible obtenir una imatge doble, és a dir, la representació d’un objecte que, sense la més mínima modificació figurativa o anatòmica, sigui al mateix temps la representació d’un altre objecte absolutament diferent, ... La imatge doble, l’exemple de la qual pot ser la imatge d’un cavall que, al mateix temps, és la imatge d’una dona...”

Visage Paranoico (1935)
Salvador Dalí


La imatge desapareix (1938)
Salvador Dalí



Quan es parla d’art surrealista s’ha d’observar que sempre es tracta d’un art figuratiu. L’abstracte, i en particular l’abstracte geomètric no hi cap en la naturalesa del surrealisme, els extrems del qual, Arp i Miró, es troben molt lluny de ser classificats d’abstractes.

Això és així perquè no es pot ser surrealista sense comprometre’s d’alguna manera amb una representació.


De la mateixa manera que el surrealisme no pot deixar de ser figuratiu, la música de Stravinsky, tot i els desafiaments rítmics i harmònics, mai va deixar la melodia, més o menys  lligada a una tonalitat o modalitat, com a referencia narrativa.
Un exemple d’això pot ser l’Histoire du soldat, escrita l’any 1918, en la que  Stravinsky, per fer-ne una paròdia, necessita recolzar-se en la representació melòdica d’una marxa o d’un tango.   

 Marche royale. Histoire du soldat (1918)
Igor Stravinsky


Ragtime. Histoire du soldat (1918)
Igor Stravinsky





Però, el surrealisme anava més enllà del realisme màgic al que s’encaminava una bona part dels artistes alemanys de la Nova Objectivitat. Només De Chirico, amb les Places d’Itàlia havia fet a partir de 1910 alguna cosa semblant, anant més enllà del realisme màgic per arribar a les platges del surrealisme. 

Piazza (1913)
De Chirico

En un escrit de 1914, De Chirico expressa una sèrie d’idees que tenen més d’una afinitat amb el surrealisme:
"Per a que una obra d’art sigui considerada verdaderament immortal, és necessari que surti completament dels confins de l’humà: el bon sentit i la lògica la perjudicaran. D’aquesta manera, s’acostarà al somni i a la mentalitat infantil."


Les Places d’Itàlia de De Chirico van exercir una gran influència concreta en els surrealistes de París. En Max Ernst, com ja s’ha vist, la influència fou gairebé decisiva. 

Aquis submersus (1919)
Max Ernst

La pintura de De Chirico, que ell anomenarà posteriorment metafísica (com ja hem vist més amunt en aquest mateix capítol), presenta, precisament, aquells aspectes onírics que els surrealistes van tractar de desenvolupar. És una pintura que neix de la memòria arquitectònica italiana clàssica, en una atmosfera de lluïdíssim i estètic absurd. Solitud, silenci, fugues perspectives, ombres nítides estampades en el llises llambordes, porxos d’ombra, cels antics, volums nets, estàtues solitàries i, a vegades, una forma de vida, una nena  que corre empenyent un cèrcol, homes que passen, un tren a la llunyania.   

Mistero e malinconia di una strada, fanciulla con cerchio (1914)
Giorgio de Chirico


El problema de la relació entre somni i representació és fonamental per l’art surrealista, però no es pot dir que tots els problemes que això suposa fossin resolts. ¿Havia de limitar-se a reproduït la imatge irracional dictada pel seu jo inconscient, sense afegir ni treure res? Dalí parla de pintura com “d’una instantània de colors de la concreta irracionalitat”. Era aquesta la definició justa? O aquesta posició hauria portat als surrealistes només a un nou gènere de naturalisme descriptiu?






Dalí exposa aquest oli l'any 1934 a la galeria Jacques Bonjean de París i posteriorment a la galeria Julien Levy de Nova York. Introdueix ambdós catàlegs amb aquest fragment de text: "Fotografia instantània en colors a mà, imatges subconscients, surrealistes, extravagants, paranoiques, hipnagògiques, extrapictòriques, fenomenals, superabundants, superfines, etc...de la irracionalitat concreta...".




No és difícil reconèixer que dins d’aquests límits es va encallar l’art de Dalí i de Delvaux, per citar només dos exemples dels més coneguts. La “instantània del irracional concret” de Dalí queda desacreditat, i l’artista català acaba per ser expulsat del surrealisme el 1936.   

Sens dubte, Max Ernst segueix sent el representant més qualificat d’aquesta pintura. Cap al 1925 es troba en plena possessió dels seus mitjans i és amo absolut de la poètica surrealista. És l’època que comença a pintar els seus boscos, les seves visions còsmiques i, després, les seves ciutats.
Ernst aconsegueix cotes de sòlida poesia. Una espècie de primitiva dialèctica de la naturalesa penetra en la seva creació; les coses perden el seu significat per adquirir-ne un altre: la fusta es torna mar, l’anell es torna sol, la tapisseria es transforma en muralla d’arbres, en floresta petrificada, i una sèrie d’ornaments es tornen en aglomeració d’una ciutat.

El gran bosc (1925)
Max Ernst 


Max Ernst motrant à une jeune fille la tête de son père (1926)
Max Ernst 


La ville pétrifiée (1933) 
Max Ernst 




L’absència de compositors oficialment adscrits al moviment surrealista francès, fa difícil determinar quins músics o quines obres musicals es poden considerar surrealistes. Un dels compositors proper a aquest moviment va ser Francis Poulenc.

Ball masqué  de 1932 és una de les seves composicions que es consideren en la línia d’aquest moviment.


 "Le bal masqué: 1. Prèambule et air de bravoure"

Francis Poulenc


Les mamelles de Tirésias és una opéra bouffe surrealista en dos actes, també de Poulenc, basada en l’obra homònima de Guillaume Apollinaire estrenada el 1917.
Viquipèdia


Les mamelles de Tirésias 
Francis Poulenc


De fet, la paraula “surrealisme” va aparèixer per primera vegada sota el títol d’aquesta òpera, qualificada precisament per ell de “drama surrealista”.


Un altre artista que també es va vincular al surrealisme va ser André Masson. Dotat d’una capacitat pictòrica tal que es podia dir que Masson aconseguia “pintar en surrealista” de manera espontània. El fons de la seva pintura és un obsessiu erotisme que plasmava a la tela amb un garbuix de símbols. Elements postcubistes i picassians es barregen en un estil híbrid, atapeït i confús. 

Amour (1925)
André Masson

Les constel·lacions (1925)
André Masson

L’oiseau mort (1925)
André Masson

Bastant diferent és Joan Miró, surrealista des del Primer Manifest. Miró és un primitiu del surrealisme. Breton deia d’ell que la seva “personalitat es va quedar en l’estil infantil”. L’automatisme el va ajudar a aconseguir l’absoluta espontaneïtat. És difícil trobar un artista ,és “feliç”. No necessita, com Ernst, recórrer als “provocadors òptics” o als “procediments” que intensifiquen la irrealitat de l’esperit per trobar la llibertat psíquica de la invenció, que és el pressupost surrealista.


Les imatges brollen de la seva fresca emoció interior amb una profusió que no té límits. La seva producció a vegades pot semblar brillant, elegant, i desimbolta, però la seva “facilitat”, que també frega la frivolitat, penetra de cop en un regne de gràcia on acaba tota dispersió, donant vida a un seguit de sensacions subtils, vibrants i reiteratives, l’íntima substància de les quals és l’alegria i la innocència.    

Pintura (1925)
Joan Miró

Els guant blanc(1925)
Joan Miró

L’estiu(1938)
Joan Miró



Entre els artistes surrealistes, Yves Tanguy i René Magritte ocupen un lloc particular, pintors que prefereixen atendre’s a la primeríssima accepció surrealista de l’atzar objectiu. Tot i així, Tanguy manipula un univers que apareix com el resultat d’una sèrie d’ejaculacions còsmiques més que com una combinació alògica d’una objectivitat existent.


  Le Testament de Jacques Prévert (1925)
Yves Tanguy  


La capa sensible (1933)
Yves Tanguy

En canvi, Magritte es manté fidel a l’atzar objectiu. Amb una tècnica pictòrica fotogràfica, reprodueix les incongruències d’un món desconstruït i reconstruït segons els mòduls d’una amarga al·lucinació. 

Banyista (1925)
René Magritte


La violació(1925)
René Magritte


La Clef des champs(1925)
René Magritte






André Souris (1899-1970) va ser un compositor belga que va mantenir una estreta relació amb el grup surrealista d’aquest país, del que en formaven part els pintors René Magritte i Paul Delvaux, així com el poeta Paul Nougé, autor de textos als que Souris hi posà la música.

Quelques airs de clarisse juranville (1928)
André Souris


I amb un estil molt stravinskià, la marche i la polka de Rengaines pour quintette à vent (1939), és un clar gest de complicitat amb Història d’un soldat.



Marche(1939)
André Souris



Polka(1939)
André Souris



Però, a més d’aquests, hauríem de referir-nos a molts altres artistes que van tenir un contacte amb el surrealisme i que formaren part d’aquest moviment. D’alguns ja n’hem parlat, i són aquells que procedien del Dadà, com Picabia, Duchamp, Giacometti i Arp. D’altres van confluir en el surrealisme o s’hi van acostar més tard. Entre ells, i durant un cert període que comença el 1926, també s’hi troba Picasso, a pesar de que sempre va afirmar que ell mai havia sigut surrealista.


Banyista vora el mar (1930)
Pablo Picasso


El que sembla evident és que la interpretació de molts crítics, que pretenen tancar el surrealisme en l’àmbit de la còpia naturalista del somni o de la irrealitat concreta, és una interpretació totalment parcial i insuficient, que pot servir per a Dalí o Magritte, però que no es pot aplicar de cap manera a Ernst o Miró



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada