Braque i Léger
El destí de Braque
i de Léger era diferent del de Picasso. Braque és, potser, l’artista que es va deslliurar més aviat i amb més
desimboltura de les lleis del cubisme integral. Ferit greument a la guerra,
quan el 1917 reprèn el treball, ja es troba en plena evolució. El geometrisme
dels seus quadres anteriors a 1914 ha acabat, així com també es van acabar els contrastos
crus del color.
Retrat d’una
dona (1910)
Georges
Braque
Ampolles
i peixos (1910-12)
Georges
Braque
Neix el Braque
que coneixem, delicat, elegíac, subtil, elegant: un “moderat” de la pintura. “Estimo la regla que corregeix l’emoció,
estimo l’emoció que corregeix la regla.” Aquest és l’axioma estètic que Braque anuncia i al que s’adapta a
partir d’aquests anys.
Fruits et
fourchettes (1929)
Georges
Braque
Nature
morte (1930)
Georges
Braque
Pintor prudent i intimista, investiga en el teixit
pictòric que el cubisme havia trossejat. En les seves teles flueix una sensible
gràcia decorativa. Braque és un pintor silenciós, en ell no hi ha un color que surti
del context, que sigui cridaner. Rebutja la teorització, les matemàtiques i el
cientificisme. En va es busca en ell l’intel·lectualisme de Gris o el rigorisme de Gleizes.
Després d’un primer període en el que la investigació es
portava en una sola direcció, el cubisme de Braque entra en una fase més modulada i, finalment, en una de
lliure i d’un alt nivell qualitatiu. De les teles de Braque es desprèn una lliçó de
mesura, de discreció i prudència, però no per això menys persuasiva.
El talent i la direcció del treball de Léger és decididament contrari a Braque. Allà on Braque es mostra dolç i elegíac, Léger es presenta aspre i heroic; allà on Braque desplega una finor gairebé aristocràtica, Léger s’imposa amb un vigor quasi
vulgar.
Léger havia sigut dissenyador industrial i, en les seves mans, el
cubisme es transforma en alguna cosa dura i tècnica més que en matemàtica. No tant
com Braque, però Léger és un teòric i un especulatiu. De
tot el grup cubista és el que va estar més al marge, i, juntament amb Picasso, va ser el que el va
desenvolupar amb més originalitat.
Després de les primeres pintures a la manera cubista i
figurativament definides, entre 1912 i 1914, va arribar a una pintura quasi
abstracta: en la recerca d’un llenguatge estava oblidant qualsevol altra cosa. És
l’experiència de la guerra el que el va portar a la consideració del que és
real. Ell mateix ho explica amb claredat:
“Destinat al cos d’enginyers,
els meus nous amics eren miners, soldadors, artesans de la fusta i el ferro (...)
En aquell mateix període vaig quedar enlluernat per la culata d’un canó del 75
oberta a ple sol, màgia de la llum sobre el metall blanc. No vaig necessitar
res més per oblidar-me de l’art abstracte de l’època 1912-1913. (...) aquesta
culata d’un canó del 75 oberta al sol em va ensenyar més coses en la meva
evolució plàstica que tots els museus del món. Quan vaig tornar de la guerra
vaig seguir utilitzant el que havia après al front.”
Paysage (1912-13)
Fernand
Léger
Pas a nivell (1912)
Fernand Léger
Léger es va convertir així en
el pintor de la vida moderna. És un dels pocs que començà a veure la reinserció
de l’artista en la societat. En ell es torna a manifestar alguns motius del
sentit positiu de la vida. En efecte, però en Léger no hi ha condescendència amb l’ordre social vigent, com passava
en el futurisme marinettià. Ell sap que crea la seva obra “en estat de guerra
amb la societat”.
El que caracteritza la vida moderna és la màquina i les relacions de l’home amb ella; la màquina i el paisatge; la màquina i el carrer. Léger pinta màquines de la mateixa manera que altres pintors pinten nus femenins. Però ell no és com Duchamp, que copia una hèlix i crida que la pintura ha mort. Ell no copia màquines, les inventa. Per a ell l’element mecànic és un mitjà “per poder doner una sensació de força i de potència”
El que caracteritza la vida moderna és la màquina i les relacions de l’home amb ella; la màquina i el paisatge; la màquina i el carrer. Léger pinta màquines de la mateixa manera que altres pintors pinten nus femenins. Però ell no és com Duchamp, que copia una hèlix i crida que la pintura ha mort. Ell no copia màquines, les inventa. Per a ell l’element mecànic és un mitjà “per poder doner una sensació de força i de potència”
El
remolcador (1922)
Ferdand
Léger
Com
és possible en el món modern seguir pintant ampolles i pomes quan estem
rodejats d’una agitada vida que ningú s’ha atrevit fina ara a pintar? L’ordre
del món modern és industrial i tècnic, i a transformat la nostra sensibilitat i
la nostra visió; per això l’expressió artística ha d’intentar fer-se intèrpret
d’aquesta nova visió real.
Le cirque Médrano (1918)
Fernand Léger
El pont (1923)
Fernand Léger
El
mèrit de Léger és haver plantejat el problema de l’art de l’època moderna
fora de l’estètica positivista del futurisme i del tecnicisme abstracte del
primer constructivisme. La ciutat és
un exemple eloqüent de la seva poètica.
La ville (1919)
Fernand Léger
Sense
clarobscurs, sense perspectiva, amb colors plans i purs, Léger
aconsegueix, utilitzant tots els recursos del cubisme sintètic però
deslligant-los de l’intel·lectualisme, pintar una tela en la que la xocant
complexitat de la vida urbana es resumeix creativament, on els llums
artificials, els colors dels cartells, les façanes de les cases, les lletres
dels anuncis, escales, tanques i figures es componen en un entramat dotat de
ritme i d’energia representativa. És una pintura que no té res a veure amb les ciutats de De Chirico.
La torre roja (1913)
De Chirico
En l’itinerari artístic de Léger aquest estil
va anar adquirint cada vegada més evidència i una senzillesa gairebé de “mecano”.
La seva obra no va tenir el desplegament que va tenir la de Picasso, però va recórrer
uns dels camins més segurs de l’art contemporani. El seu modernisme no és
amanerat; és un modernisme que té consciència dels problemes peremptoris del
nostre temps. De totes maneres, no és el modernisme que veu la salvació en la màquina.
Si haguéssim
de trobar ascendents de Léger en la
pintura francesa hauríem de remuntar-nos a Jaques-Louis David (1748-1825)
i a Jean Auguste Dominique
Ingres (1780-1868). Ell mateix explica: “Estimo David perquè és antiimpressionista. Va realitzar el màxim
que es pot treure de la imitació i, per això, en els seus quadres falta per
complet l’atmosfera del Renaixement.(...) Estimo la sequedat que hi ha en l’obra
de David i també en la d’Ingres. Aquest era el meu camí, i immediatament vaig
quedar impressionat.”
Davant de les teories que portaven a l’hermetisme formal cada
vegada més allunyat de les coses, Léger va marcar un retorn a la senzillesa, amb un art directe, comprensible per a
tots i sense subtileses.
Homenatge
a Louis David (1948-49)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada