dilluns, 10 de juny del 2019

Capítol 4 LA PROTESTA DE L'EXPRESSIONISME (V)


L'expressionisme belga, eslau i italià


A Bèlgica
El moviment expressionista belga es va formar i manifestar més tard respecte l’expressionisme alemany. Però el 1909 ja es troben els protagonistes més rellevants del que serà l’expressionisme belga: Gustave de Smet, Constant Permeke, Fritz van den Berghe i Albert Servaes. L’expressionisme alemany va tenir poca ressonància a Bèlgica, tot i que el 1912, a Brussel·les, es van exposar  quadres de Marc, Kandinsky i alguns altres expressionistes alemanys. En realitat, Bèlgica seguia vivint la seva aventura figurativa de manera autònoma.


L’home amb l’ampolla (1920)
Gustave De Smet

La seva casa a Blaricum (1920)
Fritz van den Berghe

Recol·lecció dels agricultors (1905)
Albert Servaes


El 1916, Permeke va pintar un grup de quadres que marquen el verdader inici de l’expressionisme belga. La ferida que va rebre el 1914 al front d’Anvers el va portar a Anglaterra, lluny de la seva terra i la seva gent, i precisament aquesta llunyania va aguditzar la nostàlgia del seu mar, dels seus camps i dels homes que els habiten.

L’estranger (1916)
Constant Permeke


El carnicer (1916)
Constant Permeke

L’estranger i El Carnicer constitueixen el punt de partida d’un discurs figuratiu ple, massís i èpic, que només es tancarà el 1952, any de la seva mort.


Al final de la guerra Permeke torna al seu país i se’n va a viure a una caseta davant del mar. James Ensor, en un discurs en honor a Auguste Oleffe, va dir d’ell: “A l’Est, un horitzó més proper detenia la meva vista. Allà un jove pintor ignorat treballava sota el gran far: hirsut, jove, ros com Oleffe, aquest artista llença al mar els seus quadres inacabats, sacrifici digne dels antics. Ell simbolitza l’esforç de l’art jove i incomprès: jo pronuncio aquí el nom de Constant Permeke, el més modest de tots.


Auguste Oleffe (1867-1931) pintor belga del que es diu que “supera l’impressionisme per la magnitud del tacte i, sense sacrificar les seduccions de la llum, es casa amb negres sumptuosament profunds amb tons brillants i clars.”

El port d’Ostente
Auguste Oleffe



En Permeke hi ha alguna cosa de l’Ensor que va pintar el mar tumultuós o el remer. Però rere els grumolls terrosos de color, rere una paleta de color de cuir, fosca i densa, els camperols de Brueghel i, fins i tot, del primer Van Gogh. És realment un flamenc: no li falta el sentiment robust i sanguini de l’existència, però tampoc li falta, com Rembrandt, el sentiment tràgic de la vida. Així, en les seves imatges no hi ha mai debilitat, sinó un pensament enèrgic, un pessimisme heroic. 



El remer
James Ensor


Ball de noces a l’aire lliure
Pieter Brueghel

El teixidor
Vincent van Gogh


Els dos mariners germans (1923)
Constant Permeke

El pa de cada dia (1950)
Constant Permeke


En el panorama de la música belga del segle XX no hi ha cap personalitat significativa que s’imposi. La figura més rellevant és Paul Gilson, sobretot pels alumnes que va deixar, alguns dels quals s’agruparen sota el nom de “Sintetistes”. En general els compositors de la primera meitat de segle, encara influenciats pel postromanticisme alemany i rus, no participen dels moviments musicals europeus contemporanis. Si en les arts plàstiques l'expressionisme va arribar tard, en el terreny musical no és fins entrada la segona meitat de segle que trobem compositors integrats en els nous corrents artístics.  

Simfonia núm.1 (1958)
David van de Woestijne 


David van de Woestijne, deixeble de Gilson, és un dels compositors flamencs més interessants, amb experiències en el camp de la música electrònica.


David Van de Woestijne (1963)

La música electroacústica va néixer després de la Segona Guerra Mundial. És un concepte que engloba la música concreta i la música electrònica.


La música concreta es basa en la manipulació de sons i sorolls a través de gravacions magnetofòniques. Els seus orígens es troben en les experiències futuristes de Pratella, BusoniLuigi Russolo, amb invents curiosos com l’intonarumori. Edgar Varese, del que ja hem mencionat Ionització, va ser deixeble de Busoni.

La música electrònica fa servir només sons generats per aparells o instruments electrònics. Els primers instruments purament electrònics van ser el Theremin (1918) i les Ones Martenot (1928). La música electrònica fa els seus primers passos a la Casa de la radio de Colònia a principis dels anys cinquanta del segle passat. El compositor més destacat és sens dubte Karlheinz Stockhausen

Les Céphalopode (1964)
Institute for Psychoacoustics and Electronic Music
 David Van De Woestijne



David van de Woestijne és fill del pintor flamenc Gustave van de Woestijne. Dins les tendències avantguardistes, la seva obra és considerada simbòlica, neorealista i  expressionista.

  

Azure (1928)
Gustave van de Woestijne




Victor Legley (1915-1994) és un compositor flamenc, deixeble de Jean Absil, autor de 124 obres, que guanyà un segon premi de Roma.

Concert per a arpa (1966)
Victor Legley

Buscant música belga del segle XX m’ha cridat l’atenció trobar-me amb més d’una composició per a saxòfon com a instrument solista. I ben mirat no és estrany si tenim en compte que Adolphe Sax (1814-1894) -inventor del saxòfon-, va néixer a Bèlgica.

Primer Concert per a  Saxòfon contralt
Paul Gilson


Fantaisie Caprice (Saxòfon contralt i Orgue)
Jean Absil






Si molts expressionistes alemanys havien arribat a la progressiva dissolució de la forma, Permeke, en canvi, necessita d'una forma compacta, sòlida i resistent. Però si els expressionistes alemanys que van confluir en la Nova Objectivitat van sentir la necessitat d’una forma gràfica, analítica i descriptiva, Permeke tendeix, en canvi, cap a una forma plàstica i sintètica, perquè els seus sentiments són simples i elementals.

Per aquesta raó tendeix a un dibuix dur, marcat i essencial, i també per això acull el mètode de l’esquematització cubista. Així, introdueix la sigla de l’angle, de l’aresta i el quadrat en la construcció de les seves imatges. El seu cubisme està tot aquí; no té res a veure amb la poètica cubista de París.


Constant Permeke


En Permeke l’eloqüència és continguda i precisa, però en ella s’observa la mateixa passió humana que l’uneix, en molts aspectes, al realisme del segle XIX, a Mille, i a Daumier, si bé la sintaxi formal que utilitza ja està profundament modificada. 




L'expressioisme eslau

A l’expressionisme nòrdic, a l’alemany i al belga s’hi ha d’afegir un expressionisme eslau que va trobar la seva sortida a l’Europa centro-occidental, a Berlín, Dresden i París, és a dir, a les grans capitals artístiques on nombrosos pintors i escultors de l’est  europeu emigraven els primers anys vint del segle. Els artistes que hem de recordar són Segall, Chagall i Soutine.


Segall va arribar a París l’any 1906 i es traslladà a Dresden quatre anys més tard. Allà va conèixer a Dix i a Grosz. La seva pintura no participava del gust gràfic dels dos artistes alemanys. Ell expressava l’obsessiu sofriment de les seves figures d’una manera bastant semblant a Les demoiselles d’Avignon de Picasso, és a dir, el Picasso protocubista, entregat a les experiències de la cultura primitiva. 





Kaddish (1917)
Lasar Segall

El 1912, seguint l’exemple de Nolde i Pechstein, se’n va a la recerca de terres verges i s’embarca cap a Brasil. La dècada de 1920, quan ja ha tornat del Brasil, és provablement  la millor època de Segall. De sud-americà havia portat una visió de paisatges intensos, però plens de calma.

Menino com lagartixa(1924)
Lasar Segall

Bananal (1927)
Lasar Segall

Segall seguia pintant, però no aconseguint deslliurar-se dels pressentiments de la tragèdia imminent que envaïa els llenç de molts altres artistes. Ell, però, refusava l’esperit destructiu que tant havia arrelat en tants altres artistes. Ell es sentia solidari amb la comunitat humana i va tenir ocasió d’aprofundir dolorosament en esclatar la Primera Guerra Mundial, en un camp de presoners civils en el que va ser reclòs com a ciutadà rus.  


Aquesta experiència, encara que entre incerteses i vacil·lacions, decideixen la seva orientació i li permeten obtenir resultats més segurs en el seu art els anys que segueixen immediatament al conflicte. Record de Vilna, Els meus avantpassats, Interior de pobres, juntament amb la Família malalta, són de les seves obres més significatives i completes. 


Interior de pobres (1920)
Lasar Segall

Els meus avantpassats (1920)
Lasar Segall

La família malalta (1921)
Lasar Segall


L’any 1924 torna definitivament a Brasil, però la seva inspiració no canvia. El seu “cub-expressionisme” seguirà sent la característica estilística fonamental del seu art. Èxodes, guerres, pogroms, seguiran poblant les seves teles amb un to solemne de lamentació fins gairebé la fi dels seus dies.


Progrom (1937)
Lasar Segall


Nau d’immigrants (1939) 
Lasar Segall

Guerra (1942)
Lasar Segall





Gairebé tota la música russa del segle XX està “segrestada” per la política cultural soviètica. I la música soviètica pateix entre l’ambigüitat i la paradoxa. Per una part per la premissa “tot el que és verdaderament genial és accessible a tots” (frase que contrasta amb la de Shönberg "...si és art, no és per a tothom, i si és per a tothom, no és art")  i per altra part, el fet que les forces anticomunistes, que menyspreen el progrés, escolten la música del passat (Txaikovski), que és entenedora per a tothom. Per satisfer les autoritats oficials, els compositors han de procurar arribar a tots els públics amb un llenguatge que, d’acord amb l’esperit de la revolució, hauria de ser, en certa manera, innovador.

El crític musical Nestiev precisa que la pàtria no només ha d’afirmar la seva presència en un títol o en alguns temes, sinó constituir una substància profunda de totes les obres, ja que afirma que “les entonacions, harmonies, timbres i ritmes musicals no són més que una sèrie de sons inerts, si estan desproveïdes d’un pensament imaginat”.

Aquest concepte es situa a les antípodes de les formes més avançades de la música occidental.  El “formalisme” dels compositors russos serà motiu de constants denúncies de les autoritats soviètiques.

Però el soviets no van adoptar aquestes actituds musicalment “reaccionàries” a partir de la revolució. A Leningrad, el 1924, es van  celebrar les Vetllades de Música Occidental Contemporània, on s’escoltaven i discutien obres de Strawinsky, Hindemith, Milhaud i Schönberg. El 1934, en presència de crítics musicals occidentals, es van poder escoltar les obres de Xóstakovitx Le Boulon i Lady Macbeth que posteriorment van ser condemnades.


Le Boulon (1931)
Dmitri Xóstakovitx

Contingut del text extret de:
Panorama de la Música Contemporánea
Claude Samuel, Ed. Guadarrama S.L.Madrid




Marc Chagall, com també Segall, sent el tema dels camperols pobres, dels rodamóns i dels desvalguts. D’altra banda, és un tema del que la literatura russa n’està impregnada i la seva presència es nota també en la pintura democràtica del segle XIX. Però ell ho transporta al mon de la faula: en aquest regne somniarà la felicitat per als pobres.

El 1910 ja havia estat a París i hi va tornar el 1923 passant per Berlín. Ell també va rebre la influència cubista però només com la possibilitat de superposar imatges, d’encaixar les unes amb les altres i de fer-les viure simultàniament, encara que fossin diverses, en la mateixa superfície del quadre. El seu cubisme és de naturalesa arbitrària i fantasiosa i no té cap mena de rigor geomètric. En ell actuaren amb més vivesa les icones camperoles de la seva terra, el seu espontani primitivisme i el seu misticisme popular.   



Jo i el poble (1911)
Marc Chagall




Introducció al teatre jueu (1920)
Marc Chagall



Així doncs, la poètica de Chagall està ancorada en el sentiment, i en la simpatia de les relacions humanes. El cor de Chagall és innocent i la seva ànima està plena d’ingenuïtat. El seu art reposa en l’instint fabulós de la natura. En efecte, en les faules passen les coses més estranyes: els homes es tornen petits, els nens creixen com gegants, i els pobres volen al cel tocant el violí. La substància d’inspiració de Chagall no és intel·lectualista . en els seus quadres hi ha gent que llaura la terra, que es casa o es mor envoltat d’espelmes. Un dolç idil·li habita els llenç de Chagall: prou sofriment per al homes, prou esclavitud.


El violinista (1912)

Marc Chagall


Les maries de la Tour Eiffel (1938-39)
Marc Chagall



Això és el que expliquen els seus quadres i els seus colors. Ell va transformar en imatges el seu desig de pau i de gràcia per als homes. Però també sap crear imatges de dolor, com en La mort, pintada a San Petersburg, a l’escola de Bakst, a on sent a parlar per primera vegada de Gauguin, de Van Gogh i de Cézanne, dels que percebrà algunes influències, com en El borratxo de 1912 o en El venedor de diaris de 1914. Però, fins i tot en aquests cassos, el seu dramatisme es dilueix en el sentiment i en el pathos de la pietat.   

La mort (1908)

Marc Chagall



El borratxo (1912)

Marc Chagall


El venedor de diaris (1914)
Marc Chagall



Chagall i el circ

Per a mi, el circ és una visió que passa i desapareix com un món. Els pallassos, els genets, els acròbates formen part de la meva imaginació, ja que els seus colors i les seves màscares em transporten a altres deformacions psíquiques que somnio en la pintura 
Marc Chagall


 El circ bleu

Cavall de circ

El malabarista

El circ

El circ vermell i blau



La música de circ més típica, reconeguda universalment,  és L’entrada dels gladiadors, del compositor txec Julius Fučík (Praga 1872 – Praga 1916). Originàriament era una marxa militar, però el compositor canadenc Louis Philippe Laurendeau en va fer un arranjament per a banda que rebatejà amb el nom de Thunder and Blazer (Llamps i trons).  Aquesta versió és la que es va popularitzar, ja des de principis del segle XX, en el món de l'espectacle i especialment del circ .


Entrada de gladiadors (1897)
Thunder and Blazes
Julius Fučík




Chagall i el violí










Klezmer per a violí

El Klezmer és un gènere de música dels jueus descendents de les comunitats de la Renània, a l’Oest d’Alemanya, que té el seu origen en les sinagogues de l’Europa de l’Est. Sent jueu com era Chagall és fàcil imaginar que la música dels violins que inunden els seus quadres fos semblant a aquesta.


Volachl  i Kolokeikes


El solo de violí de la primera melodía es una Volachl, (melodía rumano-jueva). La segona, interpretada per la banda, és una Kolokeikes (danza ucraniana).




Marc Chagall, entre 1908 i 1910 va estudiar a San Petersburg amb Leon Bakst a l’Escola Aziagintseva. Bakst, pintor, dissenyador de vestuari i escenògraf, formava part del moviment artístic Mir iskusstva, juntament amb Benois i Diaghillev.

A París, des de 1909 fins a 1918, va ser dissenyador escènic dels Ballets Russos de Diaghillev. Va realitzar les pintures escèniques dels ballets Cleopatra (1909), Shajerezade (1910), Carnaval (1910), Narcissus (1911) i Daphnis et Chloé (1912) entre altres.

 Disseny per a Narsissus
Leon Bakst



Narcissus
Música de Nikolai Tcherepnin






Chaim Soutine, alumne de l’escola de Vilna (Lituània) com Segall, és més angoixant i més consumit en passions que Chagall. París l’acull el 1911. Viu una existència difícil, precària i desordenada juntament amb el seu amic íntim Modigliani. En la seva manera de viure no només hi ha una actitud dels bohémies, sinó aluna cosa més seriosa. Hi ha l’eco de la poètica de Rimbaud, en la que desesperació i protesta s’uneixen en una voluntat autodestructiva. 

Inflamat per les paraules del poeta “...llarg, immens i raonable desordre de tots els sentit.”, veu en la revolta, en la seva malaltia, en el deliri, en la bogeria i, en definitiva, en tot allò patològic l’únic regne de la seva llibertat. És l’epíleg més tràgic de decadentisme.  


El vell molí (1922-23)

Chaim Soutine


Paisatge (1919)
Chaim Soutine


Soutin pinta instintivament sense preocupar-se dels corrents artístics ni de les tendències dominants a París. Està obsessionat per les seves imatges, en les que aboca convulsivament les seves passions i els presagis de destrucció. 

Paisatge de Cagnes (1923)

Chaim Soutine

Pinta la carn esquarterada que veu penjada en els ganxos de les carnisseries, els pollastres desplomats que veu als taulells de les botigues, amb la seva nuesa gairebé obscena. Aquesta carn trossejada, aquests indefensos i impúdics animals, morts i exposats, adquireixen un valor simbòlic; hi ha en ells un remot record de les massacres perpetrades en els guetos, de mísera gent degollada.

El bou escorxat (1925)
Chaim Soutine

Carcassa de bou (1924)
Chaim Soutine

El pollastre plomat (1925)
Chaim Soutine



Com en Segall, en Soutin també aflora la tristesa secular del seu poble perseguit. Així, en els nois que pinta, en els escolanets, en el botons d’hotel, hi ha tendresa per la fràgil innocència oferta als cops del destí.

El col·legial blau(1937)
Chaim Soutine

Le groom(1925)
Chaim Soutine


Sembla que tots aquests motius, aquestes intuïcions confuses, es troben condensades en l’Autoretrat de 1918, a l’edat de vint-i-quatre anys. La imatge que Soutine pinta en el quadre és la d’una desferra humana, d’una criatura ofesa en el seu cos i ànima. Així és com ell es va presentar a si mateix, però també és com ell veia a tots els homes humils, exposats i condemnats.  


Autoretrat (1916)
Chaim Soutine


Autoretrat (1918)
Chaim Soutine

Autoretrat (1922-23)
Chaim Soutine






L’expressionisme italià

És convenient parlar ara de Modigliani, per l’íntima unió que el lligà a Soutine i també pel  seu mateix origen jueu, comú també a Segall i Chagall

Modigliani va absorbir gran part de les suggestions estètiques difoses en l’aire de París a començament del segle: des de Cézanne a Toulousse-Lautrec, passant per l’escultura negra, el Picasso de l’”època blava” i l’”època rosa”, l’Art Nouveau i el cubisme. 

Per tant, en ell actuen inclinacions humanitàries i aristocràtiques, populistes i decadents. Hi ha alguna cosa en ell que l’empeny a un esteticisme refinat i alguna cosa que l’impulsa cap una veritat humana aguda i més estudiada en el seu fons.


L’expressionisme de Modigliani no és desassossegat ni inquiet; de fet, més aviat és de secreta passió, d’un espècie de cremor interior que, en traslladar-la al quadre, ell  tanca en un subtil embolcall estilístic. És, en definitiva, un expressionisme que fa ostentació de la seva elegància i de la seva primorosa cadència. 

Dona amb barret gran (1917)
Amadeo Modigliani



Podríem dir que es tracta d’un expressionisme melòdic. Això es pot constatar en la fluïdesa de la línia modiglianesca, en una definició gràfica que recorda bastant, fins i tot en el gust per la deformació, la tradició florentina, de Botticelli a Pontormo: amagriment de les figures, colls llargs i prims, espatlles estretes i caigudes, nitidesa del dibuix.

El naixement de Venus (1484-1486)
Sandro Botticelli


Aquests elements característics de l’estil de Modigliani s’observen particularment en els nus: aquí la línia té totes les possibilitats de modular-se, i en la subtil inquietud i l'erotisme estilitzat s’uneixen íntimament a la flexuositat (curvatures) voluptuosa de la forma. A la que hi afegeixen intensitat els vermells, els rojos-marrons i els rojos-ocres dels cossos sempre blans i càlids, i sempre en un fràgil desig de perdició.

Dona nua estirada (1919)
Amadeo Modigliani





No es pot dir que la inspiració de Modigliani tingui un sol sentit. Especialment en els retrats, desplega una gama sorprenent de sentiments, des de la ironia a l’afecte, des de la simpatia a l’amor, i és precisament en la gama diversa del sentiments el que el permet no esterilitzar-se en la sigla figurativa que s’ha inventat i que repeteix a cada quadre













  








  









Modigliani va ser com una flamarada que imprevisiblement desprèn llum i calor i imprevisiblement s’apaga. Va morir el 1920, destruït per una vida desordenada. Literats i directors de cine van teixir en torn d’ell una fàcil literatura: El peintre maudit era un argument massa suggestiu per no explotar-lo. Però existeix un Modiglian sense faules ni mites literaris de gust dubtós: és un Modiglian autèntic, un pintor una mica delicat, una mica femení, però ben definit en el seu llenguatge i en la seva poesia.



Modigliani era  de Liorna, però París el va absorbir i va acabar per donar-li la seva empremta. En canvi, hi ha un altre artista de la costa liornesa que la capital francesa el va influenciar poc. És Lorenzo Viani. També ell, com Modigliani, Soutine i Chagall, va viure a la Ruche, un edifici del barri de Vaugirard reservat als ateiliers de pintors, però ni de bon tros va aconseguir adquirir un to parisenc.


A diferència de Modigliani, Viani tenia una autèntica arrel plebea. L’amargura per la traïció dels ideals de Risorgimento, que havia enverinat els últims anys dels vells macchiaioli, el seu anticlericalisme, juntament amb la inflamada predicació del primer socialisme llibertari, que porta un aire de redempció social a la gent més pobre, van seduir completament  Viani.

L’anarquisme era l’expressió més immediata i primitiva de la rebel·lió contra la injustícia. Viani, abans de matricular-se a l’Institut de Belles Arts de Lucca, el 1900, va ser el cap del grup anarquista Viareggio Delenda Chartago.

Aquests fets no tindrien importància si no constituïssin part important  de l’art de Viani. El seu esperit refractari, rebel,  i el seu furiós amor pels desheretats, els pobre diables, la gent de mar i els rodamóns el portaren a accentuar  el seu humor, els seus gustos i els seus modals. No només ha abraçat la seva causa sinó també la seva manera de pensar i de parlar el seu dialecte, el seu argot. Aquesta és la gent que ell pinta.

Vecchi pescatori
Lorenzo Viani



Viani sentia la necessitat d’un llenguatge trencat, bast, truculent, ple de faltes gramaticals i de sintaxi, tenyit amb la mateixa violència i brutalitat amb que la vida havia deformat i vilipendiat als seus personatges, als seus amics de dolor quotidià. Aquí és on Viani s’entesta, tossut, feréstec i rancorós. 

Coneix a Daumier, a Toulouse-Lautrec, a Steinlen i a Forain

La femme au boa noir (1892)
Henri de Toulouse-Lautrec


Les camarades (1917)
Théophile Alexandre Steinlen


La preuve (1905-15)
Jean-Louis Forain


Segueix els seus passos, inicia el seu camí, a estrebades, a salts, desordenadament, però perseguint un mateix objectiu: expressar un món de sofriment i de rebel·lió. Davant els temes que vol representar no s’està per orgues, va sempre directe de l’emoció a l’expressió, escurçant fins al mini la distància entre els dos moments. Per això, Viani, es va construir un llenguatge que té més de dialecte que de llenguatge pròpiament dit. Viani es deixa portar, sense mida, exagera; però també en això conserva l’autenticitat, la deixadesa populatxera, forta i directa.



Il folle (1907-09)
Lorenzo Viani

Amanti (Anarchici) (1910)
 Lorenzo Viani

La parigina (1911)
Lorenzo Viani


“Benedizione dei morti del mare” (1914-16)
Lorenzo Viani


Il Filosofo Brissimisakis (1917)
Lorenzo Viani


Il derelitti (1929)
Lorenzo Viani



Són imatges de còlera, de tragèdia, d’amenaça, imatges molt diferents de les de Munch. En Viani no hi ha desequilibri psicològic; només hi ha una fúria sumària contra els enemics dels pobres i un amor espinós i descontent cap a ells.



Com hem vist a bastament, la Gran Guerra del 14 va condicionar profundament els moviments artístics d’avantguarda. Les manifestacions en el món de l’art marcades per aquest fet son abundants, especialment en les arts plàstiques, en el món musical són més escasses. Alfredo Casella, el 1915, és a dir en plena guerra, va escriure Pagine di guerra. És una obra per a piano a quatre mans en la que Casella descriu les impressions suggerides després de veure imatges cinematogràfiques de la guerra. L’obra es divideix en quatre parts amb títol ben il·lustratius:

I.Nel Belgio: sfilata di artiglieria pesante tedesca.
II.A Franá: davanti alle rovine della cattedrale di Reims
III.A Russia: carica di cavalleria cosaca
IV. Alsàcia: croci di legno ...


Pagine di guerra (1915)

Alfredo Casella


En un sentit diferent però inspirat també en el context bèl·lic, Gian Francesco Malipiero va escriure el 1917 Pause del silenzio. En paraules del mateix compositor, l’obra  “es va concebre durant la guerra, quan va ser més difícil trobar el silenci (…) Precisament a causa dels seus orígens tumultuosos, no hi ha desenvolupaments temàtics ni altres artificis.”


Pause del silenzio (1917)
Gian Francesco Malipiero




Una mica extemporani al moviment expressionista, però pel seu posicionament polític i de compromís social, em sembla important mencionar també d Luigi Dallapiccola (1904-1975).

La posició estètica de Dallapiccola, se situa en el punt compromès de qui es veu obligat, per principi ètic, a acceptar els nous mètodes que l'evolució ha imposat —principalment el dodecafònic— i no renegar de les més positives i indubtables conquestes dels mètodes tradicionals, entre les quals hi ha la tècnica contrapuntística en el seu estil canònic i fugat.(...) Si observem la llista de les seves obres, veurem que quasi totes il·lustren un text literari. En efecte, Dallapiccola fou dels qui declararen no creure en «l'art per l'art», i per aquesta raó, escollí temes d'índole social en els quals la llibertat humana representa el paper més important (Canti di prigionaIl prigioneroCanti di liberazione). (Viquipèdia)

El mateix Dallapiccola explica. “Estava treballant en la meva primera òpera Volo di notte quan  van començar a circular rumors estranys que el feixisme podria donar pas, després de l’exemple de Hitler, a una campanya antisemita... M’hauria agradat protestar, però vaig sentir que tots els meus gestos haurien estat en va. Només a través de la música podria expressar la meva indignació...”

Canti di prigionia (1938-41)
Luigi Dallapiccola







Ottone Rosai, com també Viani, va tenir des del principi –des que al 1911 pintés l’aquarel·la El brivall-  una actitud polèmica i revoltosa que expressava amb un brusc rebuig de les tendències oficials i reformistes.  

Els personatges de Rosai s’han guanyat un lloc segur en la pintura italiana. Vestits amb jaquetes desgraciades i ridículs abrics, estan asseguts al voltant de la taula de la taverna i juguen a cartes en silenci; miren el seu got de vi amb aire absent, caminen per estrets carrerons deserts; esperen desolats, asseguts en un banc... Són personatges que Rosai coneixia des de la infància:  carreters, traginers, músics ambulants, prostitutes, forners, taverners, lladres; una humanitat que pinta, especialment entre 1920 i 1930. Possiblement al voltant de 1919, Cézanne li va ensenyar alguna cosa: la consistència, la força continguda, la precisió.


L’Attesa (1920)
Ottone Rosai


Conversazione (1922)
Ottone Rosai


Guitarrista (1927)
Ottone Rosai



Excepte un breu període futurista cap al 1913...

Natura morta futurista (1913)
Ottone Rosai

Dinamismo bar San Marco
Ottone Rosai


.... l’itinerari del seu art sempre va estar estretament connectat amb la recerca de l’expressivitat de les imatges de la seva terra  i de la seva gent, la que omple els barris més populars de Florència. Una recerca de l’expressió nua, sense distraccions. 



Carabinieri in via Toscanella (1927)
Ottone Rosai

Giocatori di toppa, (1948)
Ottone Rosai

Autunno (1950)
Ottone Rosai


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada