ELS MITES DE L'EVASIÓ
Fer-se salvatges
L’art oficial burgès neix i es consolida quan la
burgesia, una vegada ha conquerit el poder, es prepara per defensar-lo de qualsevol atac. És a dir, neix en el moment en que la burgesia s’adona, com diu Karl Marx, “que totes les
armes forjades per ella contra el
feudalisme es tornen contra ella...” L’art oficial encara que manté sovint una aparença realista no podia ser més que antirealista o pseudorealista en
tant que la seva funció ja no és l’expressió de la veritat.
El distanciament dels millora intel·lectuals (Baudelaire,
Rimbaud...) de les oposicions polítiques i culturals de la seva pròpia classe
els portarà a viure una protesta feta, sobretot, d’evasió.
.El cas de Rimbaud és el més típic, va voler treure’s de sobre el cristianisme
i les lleis “morals” que regeixen la societat en la que no se sent capaç de
viure. Fer-se salvatge. Heus aquí
una de les maneres d’evadir-se d’una societat que s’ha tornat insuportable. És el
que també va intentar Gauguin.
El mite del salvatge, especialment
en la cultura francesa, no era realment una novetat. L’home natural de Rousseau
era la integració del mite del bon salvatge en una ideologia política. Al 1794
es decreta l’abolició de l’esclavitud en tots el territoris de França, però no
és en l’esperit de la declaració dels Drets de l’Home que ara es contempla la
vida dels salvatges. La societat sembla
ja irremissiblement perduda i el mite del bon salvatge és només un vehicle d’evasió
d’aquella.
Per altra part, a partir de 1870, França
estava reconstruint el seu imperi colonial. D’aquest fet parteix tota una fàcil
i equívoca producció artística i literària dedicada a l’exotisme.
En Gauguin hi ha una
acritud ver la societat “criminal i mal organitzada” i “governada per l’or”
Això fa que el seu exotisme no tingui el to d’una simple evasió sinó que
adquireix un clar significat de denúncia. Intenta confondre’s amb la natura: “la
civilització m’abandona poc a poc. Començo a pensar amb senzillesa, a no sentir
odi pel meu pròxim, millor encara, a estimar-lo. Tinc tots els plaers de la
vida lliure, animal i humana. Fujo de tot el que és fictici, entro a la
Naturalesa.” L’erotisme és el mitjà fonamental per
arribar al perfecte contacte amb l’estat natural.
Femme a la mer 1892
Paul Gauguin
Ahaoe feii? (1892)
Paul Gauguin
Contes Barberes (1902)
Paul Goguin
Tant Gauguin com Rimbaud pensen que el cristianisme va
cometre l’error d’abolir la confiança de l’home en ell mateix i en la bellesa
dels instints primitius. Per aquest motiu sosté aspres polèmiques amb els missioners
catòlics que perverteixen la “innocència” dels habitants de l’illa. En
definitiva, vol defensar els salvatges de la “civilització”, fins a tal punt que
aquesta actitud el portarà a la presó.
Seguint els passos de Gauguin, Kandinsky viatjarà al nord d’Àfrica; Nolde als mars de
Sud i Japó; Klee i Macke a Tunísia i Barlarch anirà a viure entre els pobres de Rússia meridional.
Ciutat àrab (1905)
Wassily Kandinsky
Wassily Kandinsky
Emile Nolde
"Papua-Jünglin ge" (1914)
Emile Nolde
Vista de Kairouan (1914)
Paul Klee
St.Gremain B. Tunisia (1914)
Paul Klee
Mercat de Tunísia (1914)
August Macke
Kairouan (1914)
August Macke
Der Berserker (1910)
Ernst Barlach
No són només pintors els que fugen de la civilització, també
ho fan escriptors i poetes: Eluard
intenta seguir la mateixa ruta que Gauguin a 1924.
El compromís polític de Paul Eluard (militant del partit comunista francès i compromès amb la Resistència en la lluita contra el feixisme) no fa pensar que el seu viatge al voltant del món sigui una actitud d’evasió per disconformitat amb la societat.
El viatge es produeix després d’un desengany
amorós i fa pensar que potser respon a un altre mena d’evasió.
Francis Poulenc va escriure moltes cançons amb poemes d'Éluard.
Aquestes Cinc cançons sobre
poemes de Paul Éluard són de l'any 1935
|
En tots aquests artistes, el mite
del salvatge i el primitivisme són part d’una delerosa recerca per retrobar-se
a si mateixos, la seva pròpia felicitat i la seva pròpia naturalesa d’home fora
de la hipocresia, dels convencionalismes i de la corrupció.
En el context del mite del salvatge ha sortit la paraula “exotisme”.
Segurament en podrem tornar a parlar més endavant, però caldria fer referència
a aquesta atracció dels artistes de finals del segle XIX per tot allò que era
diferent, per les cultures allunyades de la centreeuropea.
París, com a Metròpoli d'un imperi colonial, ja tenia coneixement d'altres cultures, però a partir de les Exposicions Universals (la primera va ser el 1855), van arribar a tots els parisencs mostres de cultures llunyanes i estranyes. Això també va motivar i interessar a molts artistes europeus: l’art japonès va influenciar
als impressionistes, en l'Exposició de 1889 els músics francesos van descobrir les orquestres de Java i Bali (Gamelan), els artistes avantguardistes quedaven fascinats amb les màscares africanes, etc.
En l’àmbit musical, al mateix temps
que sorgeixen les escoles nacionalistes, l’atracció que suscità l’exotisme va accentuar l’interès per la música
espanyola. Ja hi havia hagut importants precedents, -Obertura espanyola de Glinka(1845), Rapsòdia espanyola de Liszt (1863)-, però des de l’estrena de Carmen de Bizet (1875) -segons diu Miguel Ángel Alegre-, es desferma una espècie d’hispanomania que seduirà el públic francès: Lalo, Simfonia espanyola 1874; Debussy, Madrid, princese des espagnes, 1879,Chabrier, Rapsòdia espanyola per a orquestra, 1883; Chanson espagnole, 1883; Rimsky-Korsakov, Capriccio espayol, 1887; Fauré (Le pas espagnol, 1893); Massenet (El Cid, Òpera i Ballet suite, 1898; Espada, Òpera i Ballet Suite,1908; Don Quijote, Òpera,1910); Satie, Chanson andalouse,1906; Ravel (Rapsodie espagnole, 1907; L’heure espagnole, 1911; Bolero, 1928) i d'altres.
Rapsòdia per a orquestra
Emmanuel Chabrier
Le pas espagnol
Gabriel Fauré
II Malagueña. Rhapsodie espagnole
Maurice Ravel
Chanson andalouse (1906)
Erik Satie
Des del punt de vista centreeuropeu, Espanya era un país
exòtic, amb una cultura i costums primitius, i d’una manera semblant, els primers
grans èxits del Ballets Russos a
París, especialment els ballets de Stravinsky
(L’ocell de foc, 1910; Petrutxka, 1911 i La Consagració de la Primavera, 1913) responien a aquesta
curiositat que despertava l’exotisme d’una cultura primitiva, que en els seus
rituals atàvics sacrificava una jove al déu de la Primvera.
Dansa russa, de Petrutxka
Igor Stravinsky
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada