Els manifestos
En el pla teòric, si es pot parlar
de “teoria” en el cas del dadaisme, els escrits de Tzara segueixen sent, sens
dubte, els textos fonamentals, des de La
première aventure celeste de Mr. Antipyrine, de 1916, als manifestos de 1918 i 1920. L’estil, el
llenguatge i el lèxic d’aquestes pàgines són d’una excel·lent novetat, explosius,
nerviosos, insolents i sorprenents. Humors filosòfics, satírics, burlescs i
lírics es confonen amb una tensió intel·lectual autèntica, amb un autèntic
anhel que dóna a la desimboltura verbal de Tzara una força real més enllà del que
és merament escandalós:
“Els
que estan amb nosaltres conserven la seva llibertat. No reconeixem cap teoria.
Ja n’hi ha prou d’acadèmies cubistes i futuristes, laboratoris d’idees formals.
L’art serveix per amuntegar diner i acariciar als gentils burgesos? Les rimes
ajusten el seu dringar en les monedes i la musicalitat rellisca al llarg de la
línia del ventre vist de perfil.”
L’energia de Dadà li va venir, sobre
tot, dels intel·lectuals no artistes o d’aquells artistes que sabien brandar
esplèndidament la ploma, com .
La realitat és que en el moment en que neix Dadà, en el
camp de l’art ja estaven afirmades totes les principals tendències modernes.
Així, el dadaisme va acabar sent anticubista, antifuturista i
antiabstraccionista amb els mitjans, les troballes i les innovacions del
cubisme, del futurisme i de l’abstraccionisme. El que s’anomena “art dadaista”
no és, certament, una cosa definida ni clarament anunciada, sinó una verdadera miscel·lània
d’ingredients que ja apunten als altres moviments.
Die Sonata in Urlauten (1932)
Kurt Schwitters
|
Després d’escoltar
la Sonata in Urlauten de Kurt Schwitters, inevitablement ve a la memòria To-Ca-Ti-Co-To-Ca-Ta (1978)
de Carles Santos. Tot i que
és una composició que s’emmarca clarament en el moviment minimalista, té,
també, aquesta gestualitat tan pròpia del dadaisme.
To-Ca-Ti-Co-To-Ca-Ta (1978)
Carles Santos
|
I, en canvi, en els productes més
autèntics de l’art Dadà hi ha alguna cosa diferent, alguna cosa que neix d’una
poètica profundament diferent. En efecte, mentre el cubisme, el futurisme i l’obstruccionisme
constructivista tenen una base positivista, el dadaisme, com l’expressionisme,
descansa en la base contrària. Els motius de naturalesa plàstica que interessen
als altres artistes no interessen en absolut als dadaistes. Ells no “creen”
obres, sinó que fabriquen objectes. El que interessa d’aquesta “fabricació” és,
sobre tot, el significat polèmic del procediment, l’afirmació de la potència
virtual de les coses, de la supremacia de l’atzar sobre les normes, la
violència explosiva de la seva presència irregular entre “autèntiques” obres d’art.
Per tant, a aquests “objectes” dadaistes hi va unit essencialment un gust
polèmic, una arbitrarietat irreverent i un caràcter del tot provisional,
bastant allunyat de la idea de constituir un exemple estètic, com, en canvi,
era el cas del cubistes, els futuristes i els abstractes.
És el mateix Tzara
el que en el Manifest sobre l’amor dèbil
i l’amor amarg de 1920 va sintetitzar eficaçment aquets mètode de “fabricació”.
Vegem, per exemple, el que aconsella per fer un poema dadaista:
Agafeu unes tisores.
Trieu un article del diari que tingui la llargària que penseu donar al vostre poema.
Talleu tot seguit amb cura cadascun dels mots que formen l'article i fiqueu-los en una bossa.
Sacseu amb delicadesa.
Traieu tot seguit cada retall, l'un darrere l'altre, en l'ordre que hagin eixit de la bossa.
Copieu-los a consciència.
I heus ací "un escriptor infinitament original i d'una sensibilitat encisadora encara que incompresa per la massa".
Trieu un article del diari que tingui la llargària que penseu donar al vostre poema.
Talleu tot seguit amb cura cadascun dels mots que formen l'article i fiqueu-los en una bossa.
Sacseu amb delicadesa.
Traieu tot seguit cada retall, l'un darrere l'altre, en l'ordre que hagin eixit de la bossa.
Copieu-los a consciència.
I heus ací "un escriptor infinitament original i d'una sensibilitat encisadora encara que incompresa per la massa".
Marcel Duchamp, al 1913 va escriure dues obres musicals. La
primera, Erratum Musical, és una partitura de tres veus derivades
del procediment casual. Durant la visita d’Any Nou a
Rouen el 1913, va compondre aquesta peça vocal amb les seves dues germanes,
Yvonne i Magdeleine, ambdós músics. Van agafar de manera aleatòria vint-i-cinc notes d’un barret que va des
del Fa fins al Do i fins al Fa més alt.
Les tres parts vocals de l'Erratum Musical estan
marcades en seqüència com "Yvonne",
"Magdeleine" i "Marcel.
Erratum
Musical, per a tres veus(1913)
Marcel Duchamp
|
Moltes “obres” dadaistes van ser “fabricades”
amb el mètode de la “poesia en el barret”, és a dir, recollint els elements més
absurds i posant-los junts segons la casualitat de les seves formes, dels seus
colors o de la seva matèria.
Opened by
Customs 1937–8
Kurt Schwitters
Kurt Schwitters utilitzava de tot:
trossos de fusta, de ferro, retalls de llauna, sobres, taps, plomes de gallina,
bitllets de tramvia, segells, claus, pedres, cuir, etc.
Merzbild - Rossfett (1919)
Kurt Schwitters
Les seves obres estaven
fetes exclusivament amb aquests materials. No els feis servir com els cubistes
o els futuristes, els quals, en general, només introduïen parcialment algun d’aquests
materials. Grosz, recordant Schwitters, deia que el producte d’aquesta
activitat dadaista rebia el nom de “pintura
de la immundícia”. Les obres de Schwitters van deixar de ser dadaistes
quan va intentar imitar amb els seus fragments els quadres cubistes i els
quadres abstractes, és a dir, quan va intentar donar a la seva producció un valor “estètic”. Efectivament, la
repetició és la mort de Dadà
Si fem el paral·lelisme entre les arts plàstiques i la música,
les obres musical que correspondrien a dadaistes com Schwitters -que introdueix materials no
habituals en l’expressió pictòrica-, fàcilment les confondrem amb obres d’inspiració
futurista i surrealista, perquè en realitat tots beuen de fonts molt properes.
L’ús de materials sonors inhabituals en una orquestra (màquina d'escriure, pistoles, sirenes...) s’acosta més a la premissa
surrealista de “l’objecte fora de context” (“Bell
com la trobada casual d’un paraigua i una màquina de cosir en una taula de
dissecció). En aquest sentit, el ballet Parade (1916-17) d’Erik Satie i Jean Cocteau en
seria una aproximació.
Parade (1916-17)
Erik Satie
Però si
ens agafem a la voluntat antiartística-antiliteraria-antipoètica de Dadà, m’agrada
recordar el cicle de cançons Machines agricoles (1919) de Darius Milhaud, els textos de les quals són descripcions de
catàlegs i instruccions d'ús d’aquestes màquines.
Machines
agricoles, Op. 56: No. 5
La
Fouilleuse-draineuse
Darius Milhaud
|
Dadà a Nova York
Però si la producció Dadà és verdaderament un “gest”, llavors els artistes dadaistes per excel·lència van ser Duchamp i Picabia, els quals el 1917 a Nova York es van entregar a una activitat anàloga i encara més avançada que la dels dadaistes suïssos i alemanys. Ja a l'any 1913, a París, Duchamp havia agafat un posa-ampolles i una roda de bicicleta i els havia firmat tranquil·lament com a “obra” seva. I, Nova York, va arribar a enviar a l’exposició del Saló dels Independents un urinari, un producte comercial fabricat en sèrie, amb el títol de Font. Duchamp havia actuat com autèntic dadaista.
Posa-ampolles (1913-14)
Marcel Duchamp
Roda de bicicleta (1913-14)
Marcel Duchamp
Font (1917)
Font (1917)
Marcel Duchamp
Picabia, per la seva part, edita la revista 391, on publica els seus dibuixos d’esquemes mecànics i d’objectes fidelment copiats, i escriu fins i tot poesia. Ja de tornada a Europa al 1918, Picabia anirà a Zurich a conèixer Tzara. Aquí s’adona que Dadà coincideix amb els seus humors i es converteix en un més dels seus actius defensors
Hèlix (1917)
Francis Picabia
Lampe illusion (1917)
Amb Duchamp i Picabia també hi ha Man Ray, el qual començarà una sèrie d’obres formades per materials extrapictòrics heterogenis, però sobre tot en el camp de la fotografia arribarà a resultats notables, amb autèntiques radiografies del món real. Aquestes fotografies dominades per de ciència mistificada, van ser anomenades “rayografies.”
Cadeau (1921)
Dadà a Alemanya
Però, els resultats figuratius més
interessants del dadaisme són els aconseguits a Alemanya, tant pel grup de
Berlín com per Max Ernst a Colònia. Efectivament,
són aquests dadaistes els que inventen el fotomuntatge,
nom adoptat de comú acord per Grosz,
John Heartfield, Baader, Hoech i Hausmann.
The
punching ball (1920)
Max
Ernst
The Art Critic
(1919-20)
Raoul
Hausmann
ADOLF DER ÜBERMENSCH:
Schluckt Gold und redet Blech (1932)
John
Heartfield
Da-Dandy (1919)
Hannah
Hoech
Fotomuntatge (1920)
Johannes Baader
Fotomuntatge
George Grosz
El primer manifest dadaista es va imprimir a Berlín l’abril de 1918. En
aquest text, entre altres coses, s’afirmava:
“Els millors artistes, els més
extraordinaris, seran aquells que, a cada hora, immergeixin les vores del seu
cos en el brogit de les cascades de la vida i sagnin de les mans i del cor.
(...) La paraula Dadà simbolitza la relació més primitiva amb la realitat que
ens envolta: amb el dadaisme una nova realitat pren possessió dels seus drets. La
vida apareix en una simultània confusió de sorolls, colors i ritmes espirituals
que en l’art dadaista son immediatament recollits pels crits i les febres
sensacionals de la seva audaç psique quotidiana, i en tota la seva brutal
realitat.”
En aquest manifest ja es fregava
en certa manera el problema dels materials
nous en la pintura. Però en el mateix mes del mateix any Raoul Hausmann abordava el tema amb el
seu propi manifest, titulat Cinema sintètic
de la Pintura. Tot i així, la idea de fotomuntatge se li va ocórrer a Hausmann uns mesos més tard, durant la
seva estança a l’illa d’Usedom, en el mar Bàltic. A gairebé totes les cases d’aquella illa hi
havia penjat a la paret una litografia en color que representava la imatge d’un
soldat sobre el fons d’una caserna. Per fer més personal aquest recordatori
militar, en moltes cases la cara original del soldat l’havien substituït per la
fotografia del familiar que havia sigut o era soldat. Aquest fet suggerí a Hausmann la idea de compondre “quadres”
amb fotografies retallades. De tornada a Berlín, es va entregar a això,
utilitzant fotografies de premsa i de cinema, i va fer-ne partícips del seu
descobriment als seus amics dadaistes de la capital.
En realitat, John Hearfield havia començat a fabricar els seus “muntatges” ja a
1914, quan en el front de la guerra, i intentant burlar la censura, enviava
estranyes postals compostes de retalls de diaris i revistes, en les quals
imatges contrastants venien aparellades amb intencions crítiques i
desmitificadores. Aquestes postals van ser l’origen del fotomuntatge polític de
Dadà.
Fotomuntatge
John
Hearfield
El 1931 el fotomuntatge s’havia
alliberat de la casualitat i de l’automatisme dels seus elements heterogenis i
per l’absurd del dadaisme, i s’havia imposat especialment a l’URSS com
instrument de propaganda política i pedagogia, en l’àmbit del Front d’Esquerra
de les Arts, l’animador més destacat del qual va ser Maiakovski. Una mica més tard, els fotomuntatges antihitlerians de Heartfield, d’una extraordinària
eficàcia, donaran a aquest gènere d’expressió moderna la seva forma més acabada.
Fotomuntatge (1932)
John
Heartfield
Però qui fer l’aportació més aguda a l’expressió del
fotomuntatge dadaista pur va ser Max Ernst,
ell mateix ha explicat com se li va ocórrer la idea del fotomuntatge, en una
pàgina de gran interès, no només per això, sinó també perquè en ella hi ha molt
del surrealisme que vindrà després:
“Un
dia plujós de l’any 1919, trobant-me en una ciutat a la vora del Rhin, em vaig
quedar sorprès per l’obsessió que provocaven en la meva mirada irritada les
pàgines d’un catàleg il·lustrat en el que figuraven objectes per a
demostracions de caràcter antropològic, microscòpic, psicològic i paleontològic.
Vaig veure reunits elements de figuració tan distants que el mateix absurd d’aquest
conjunt va provocar una sobtada intensificació de les meves facultats
visionàries i va fer néixer en mi una successió al·lucinant d’imatges
contradictòries, imatges dobles, triples i múltiples, superposant-se unes a les
altres amb la persistència i la rapidesa
pròpia dels records d’amor i les seves visions de l’entreson.“
El rossinyol xinès (1920)
Max Ernst
Fotomuntatge (1929)
Max Ernst
Així, el que és casual i el que és absurd es
complica i tendeixen a obrir-se a un clima d’extàtica fantasia, de realitat
metafísica. En aquesta època Ernst
va conèixer la col·lecció de litografies
de De Chirico titulada Fiat Modes, que va exercir en ell una influència
vivíssima. La metafísica de Chirico farà de vehicle cap al surrealisme.
Fiat Modes (1920)
Max Ernst
Fiat Modes (1920)
Max Ernst
Però als anys 30, el clima
polític de l’Alemanya de Weimar va portar em moviment dadaista cap a mitjans
expressius i posicions que superaven l’anarquia inicial. El director teatral Erwin Piscator va dir: “...aquest art, si pretenia tenir el mínim
valor, només podia ser una arma per a la lluita de classes.”
Dadà a París
Cap a “finals de 1919 –explica André
Breton- Tzara arriba a París com
un Messies. A les primeres paraules que pronuncia em sembla reconèixer en ell
una riquíssima vida interior, i jo accepto sense dubtar les seves propostes més
arriscades.”
En realitat, el grup parisenc ,
compost per Picabia, Aragon, Eluard, Soupault, Ribemont-Dessaignes, el mateix Breton, Péret i altres, ja estaven en marxa des de feia un quant temps.
Breton, ja al 1917, havia
llegit amb Apollinaire els primers
números de la revista de Zurich Dadà,
i a principis de1919 la revista Littérature,
dirigida per Soupault i per ell
mateix, s’havia interessat per pel moviment mentre els seus col·laboradors més
joves s’aixoplugaven en Dadà III i Dadà IV-V.
Quan arriba a Paris Tristan Tzara, comença en aquesta
capital les manifestacions dadaistes. Algunes va ser famoses, com la del
Festival Dadà a la Sala Gaveau o la de 1921 a la Sala de la Sociétés Savantes.
André
Breton, Cécil Arnauld,
Paul Dermée, Phillipe Soupault,
Paul
Eluard, Georges Ribemont-Dessaignes i Benjamin
Péret
la Sala Gaveau.
El to del dadaisme parisenc és
càustic, brillant, impertinent i apodíctic*:
*Una proposició apodíctica
sempre és necessàriament verdadera en
qualsevol circumstància.
No és
possible seguir la crònica dadaista de París, però és necessari subratllar el
sentit de l’activisme Dadà. Amb l’escàndol,
l’agitació i les caparrades, aquests intel·lectuals buscaven omplir el buit, la
desesperació i la nàusea que la guerra i la postguerra havia provocat en ells. L’agitar-se,
el moure’s, el cridar, l’insultar eren maneres de no escoltar la veu de
angoixa.
Existeix
un pessimisme Dadà, un espècie d’humor negre, dinamiter i incívic. L’amic més estimat
de Breton, el protadadaista Jacques Vaché, aquell que el 24 de juny
de 1917, en l’estrena de Les mamelles de
Tirésias, va entrar vestit d’oficial anglès a la platea empunyant una
pistola i apuntant als espectadors escandalitzats pel prodigiós erotisme d’ Apollinaire; Vaché, ofegat per l’angoixa, s’havia matat a Nantes el
1918.
Les mamelles de Tirésias és una opéra bouffe en dos actes surrealista amb
música de Francis Poulenc,
basada en l'obra teatral homònima de Guillaume
Apollinaire escrita el 1903 però representada per primera vegada el
1917. L'òpera es va estrenar en el Opéra-Comique a París el 3
de juny de 1947.
Les mamelles de Tirésias (1917)
Francis Poulenc
|
Els dadaistes francesos, hereus de Rimbaud, pensaven seguir vivint
desinfectant les seves llagues amb l’activisme
provocador. Per tant, no es tracta de
buscar grans resultats artístics o literaris en el breu període de vida d’aquest
moviment. El bigotis que Duchamp va
pintar al rostre de la Gioconda de Leonardo, firmant la reproducció com una obra seva, o el
mico viu que Picabia volia lligar
dins el marc buit per exposar-lo en una
exposició col·lectiva, potser van ser les dues “obres” dadaistes més completes. Era
un moviment d’emergència, no era una cosa que es pogués reestructurar,
encarrilar-se per vies més normals, adquirir una patent legal d’identitat i
buscar-se una residència per establir-s’hi per tota la vida. Per tant, era
just, i entrava dins de la l’“ògica” dadaista, que Dadà matés a Dadà.
L.H.O.O.Q.
Marcel Duchamp
L.H.O.O.Q. és una obra de Marcel
Duchamp, concebuda per primera vegada el 1919. El treball és un dels que Duchamp anomena ready-mades, o més concretament, un ready-made
assistit. Ideat per primera vegada per ell mateix, un readymade consisteix
a prendre objectes que han estat produïts en sèrie, normalment destinats a un
ús utilitari i aliens a l'art per transformar-los en obres d'art pel simple
fet que l'artista els triï i els canviï el nom (com el cas de La
font), els signi o simplement els presenti a
una exposició. En el cas d'L.H.O.O.Q. l'objet trouvé('objecte
trobat') és
una reproducció d'una postal barata de La Gioconda de Leonardo da Vinci, en què Duchamp
va dibuixar-li bigoti i barba en llapis i li afegí el títol.
El nom de
l'obra, L.H.O.O.Q. (en francès, pronunciat /el aʃ o o ky/, èl ache o o qu), és un joc de paraules, ja que quan les
lletres es pronuncien en francès formen la frase «Elle a chaud au
cul», traduït literalment com 'Ella té el cul calent'.
|
El
verdader final del dadaisme tenia aquí la seva explicació, i no en les moltes controvèrsies
que esclataren entre Breton i Tzara. A Berlín, oportunament ja a
1920, el dadaisme s’havia acabat com a moviment. A París, el seu final
inevitable va serà el 1923: un final inevitable però conscient.
Així
doncs, es pot considerar que la definició del dadaisme feta per Arp el 1957 és justa i, en cert sentit,
concloent: “Dadà va ser la rebel·lió dels no creients contra els descreguts”.
Honoloulou - pour baryton et piano (1917)
Francis Poulenc
Honoloulou és l’intermedi
vocal de Rapsòdia negra (1917) de
Francis Poulenc. Aquesta va ser la
primera obra de Poulenc interpretada
públicament. L’intermedi vocal, per a baríton i piano és sobre uns versos que suposadament eren d’un poeta de Libèria, però en realitat era un engany, ple
de ximpleries i paraules de l’argot parisenc.
Honoloulou,
pota lama!
Honoloulou, Honoloulou, Kati moko, mossi bolou Ratakou sira, polama!
L’anècdota és que el dia de l’estrena, 11 de
desembre de 1917 al Théâtre du
Vieux-Colombier, a l’últim moment, el baríton
que havia de cantar l’intermedi se’n va desdir, i ho va haver de cantar el
mateix Poulenc.
Poulenc, que formava part del grup dels sis, va dedicar
aquesta obra a Erik Satie
(Documentat de Viquipèdia)
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada